دیدار مجازی از موزه ملی کامبوج

این موزه به عنوان  بزرگ ترین موزه کامبوج شناخته می شود است که گنجینه آن  شامل بیش از چهارده هزار اشیای پیش از تاریخی تا دوره تاریخی به ویژه دوره تاریخ امپراتوری خمر که بخشی از تایلند، سراسر کامبوج امروزی و جنوب ویتنام را در بر داشته است، می شود. لازم به ذکر است که اخیرا بخش تاریخیباستان شناسی نیز به این موزه اضافه شده و امروزه در رده موزه های هنری، تاریخی و باستان شناسی محسوب می شود.

ساختمان این موزه دارای گالری های نمایش، گارگاه های هنری، انبارهای اشیا، دفتر اداری، دفتر بایگانی و فروشگاه است و در مجموع 5190 متر مکعب زیربنا  دارد. موزه ملی کامبوج از مجموعه های برنزی، سرامیکی، سنگی و چوبی برخوردار بوده که به طور جداگانه نمایش داده می شوند و هر کدام دارای زیر شاخه هایی هستند. مجموعه هنر خمر، یکی از بزرگ ترین مجموعه های جهان بوده که شامل مجسمه و اشیاء سرامیکی،  برنزی و نیز اشیایی نشانگر فرهنگ بومی مردم منطقه است  که در این موزه به نمایش  در می آید.

ساختمان موزه ملی کامبوج بین سال های 1917 تا 1920 میلادی ساخته شده که در ساخت آن  از معماری معبد خمر الهام گرفته شده است. جورج گروسلیر تاریخدان، موزه دار و نویسنده اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم طراحی این بنا را بر عهده داشته است. از آن جهت که او علاقمند به بازسازی و احیای هنر و تاریخ کامبوج بوده ، طراحی بنای موزه را با الهام گرفتن از هنر دوره خمر انجام داده است. طرح این بنا یکی از بهترین نمونه های معابد باستانی کامبوج ررا به نمایش می گذارد. تاریخ گشایش رسمی این موزه سال 1920 میلادی بوده است.

تاریخچه ساخت این موزه نشان می دهد که طرح احداث آن در تاریخ پانزدهم آگوست سال 1917 میلادی  ارائه شد و پس از تکمیل آن، در تاریخ 13 آوریل سال1920  میلادی با حضور اچ.ام. سیسوات شاه و گروهی از بزرگان و افراد برجسته و نیز گروسلیر، مدیر اداره هنرهای کامبوج و نگهبان موزه افتتاح شد. در سال 1924 طرح اصلی ساختمان کمی تغییر کرده  و بخش هایی به نمای شرقی آن اضافه شد و بنای این ساختمان در سال 1968  میلادی مورد بازسازی کلی قرار گرفت.

ساختمان این موزه دارای گالری های نمایش، گارگاه های هنری، انبارهای اشیا، دفتر اداری، دفتر بایگانی و فروشگاه است و در مجموع 5190 متر مکعب زیربنا  دارد. موزه ملی کامبوج از مجموعه های برنزی، سرامیکی، سنگی و چوبی برخوردار بوده که به طور جداگانه نمایش داده می شوند و هر کدام دارای زیر شاخه هایی هستند. مجموعه هنر خمر، یکی از بزرگ ترین مجموعه های جهان بوده که شامل مجسمه و اشیاء سرامیکی،  برنزی و نیز اشیایی نشانگر فرهنگ بومی مردم منطقه است  که در این موزه به نمایش  در می آید.

لازم به توضیح است که طی سال های 1975 تا 1979 میلادی از سوی رژیم آسیب فراوانی به کامبوج و عرصه فرهنگی این کشور وارد شد. در این زمان موزه ملی بسته شد اما آسیب های وارده به موزه و اشیای آن بسیار زیاد بوده و برخی از اشیاء موزه به سرقت رفت. علاوه بر آن بی نظمی خاصی همه مجموعه را فرا گرفت. سقف موزه دچار شکستگی و آسیب شد و خفاش ها در آن لانه کردند و باغ محوطه اطراف موزه به دلیل عدم رسیدگی آشفته و بی نظم به نظر می رسید.

سرانجام پس از برقراری آرامش و ثبات ، برای دومین بار موزه از تاریخ 13 آوریل سال 1979 کار خود را به طور منظم و پیوسته از سرگرفته و مردم توانستند دوباره از موزه بازدید کنند.

موزه ملی کامبوج برای پیشرفت و بالا بردن دانش و  حفظ سنت های فرهنگی این کشور با دانشگاه سلطنتی هنرهای زیبا و گروه باستان شناسی همکاری دارد و به نظارت دیگر موزه های دولتی کامبوج نیز می پردازد.

این موزه به جهت داشتن مجسمه های مهم و ارزشمند آیین های بودایی و هندویی، از نظر مذهبی نیز دارای اهمیت بسیاری است. گفتنی است موزه ملی کامبوج با پشتیبانی یونسکو و افراد برجسته در این رشته به برگزاری نمایشگاه های دائمی بودیی در مجموعه معابد  آنکور وات که بزرگترین مجموعه معبد در دنیا به شمار می رود پرداخته و  این عمل از سال 2000  میلادی آغاز شده است.

موزه ملی کامبوج فعالیت های خود را بیشتر با حمایت افراد ویژه، دولت های خارجی و بسیاری از سازمان های بشر دوستانه به انجام می رساند. از نمونه فعالیت های این موزه می توان به بازگرداندن اموال فرهنگی، هنری و تاریخی کامبوج از دیگر کشورها اشاره کرد.  تا به امروز آثار بسیاری که مربوط به کامبوج و فرهنگ و هنر این کشور بوده  از کشورهای خارجی به ویژه آمریکا، بریتانیا و فرانسه به کامبوج بازگردانده شده است. چپاول و صادرات غیر قانونی اشیای تاریخیفرهنگی این کشور از مهم ترین نگرانی های این موزه بوده که تلاش می کند تا با آن مبارزه کند.  

یکی از این اشیای با ارزشی که به این موزه بازگردانده شده، بشقاب نقرهای و باستانی متعلق به منطقه آنکور است که به وسیله یک مجموعهدار و تاجر مجارستانی به این موزه ملی اهدا شد. این بشقاب 7 سانتیمتر قطر داشته و روی آن را ورقه ای طلایی پوشانده و  تزئیناتی از گلهای درخت سدر در آن دیده می شود. از آن جهت که این بشقاب آسیب دیده بود، پس از چند ماه که به نمایش گذاشته شد، مرمتگران به مرمت آن پرداختند. به این بشقاب تسمهای آهنی و رشته مانند متصل است که هنوز کارشناسان نتوانستند کاربرد آن را مشخص سازند.

از دیگر فعالیت های این موزه امانت دادن اشیاء موزه به نمایشگاه های بین المللی است تا از این طریق هنر و فرهنگ کامبوج به جهانیان معرفی شود. نخستین حضور این اشیا در نمایشگاه گالری ملی استرالیا بوده که در سال 1992 میلادی برگزار شد. پس از آن کشورهایی چون فرانسه، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و آلمان توانستند اینگونه اشیاء را در نمایشگاه های اشیا تاریخی خود به نمایش بگذارند.

بازدید مجازی از موزه ملی کامبوج

در بازدید مجازی در این موزه کافیست تا آدرس http://www.cambodiamuseum.info/en_information_visitors.html  را در مرورگر اینترنت خود وارد کرده تا به وب سایت این موزه دسترسی پیدا کنید.

طراحی سایت به نحوی انجام شده که می توان با اینترنت های دارای سرعت پایین و همچنین با اینترنت جی پی آر اس تلفن همراه به آن مراجعه کرد و به آسانی اطلاعات آن را مورد مطالعه قرار داده و تصاویر آن را تماشا کرد.

این وب سایت دارای دو منوی اصلی و یک بدنه اطلاعاتی بوده که بدنه اصلی سایت به ترتیب شامل موارد زیر خواهد بود که هر کدام از آنها در حاشیه سمت چپ صفحه دارای یک زیر منوی جداگانه بوده که دارای اطلاعات اختصاصی منو مورد نظر است.

منوی اول دارای 6 گزینه است که عبارت اند از:

  • اطلاعات مفید برای بازدید کنندگان: در این بخش می توان به اطلاعات اولیه ای درباره آثار موزه، نحوه دسترسی و قوانین موزه دست پیدا کرد. این اطلاعات شامل نقشه دست یابی به موزه نیز است .
  • خانه: زمانی که کاربر در هر نقطه ای از سایت باشد و بخواهد به صفحه اصلی بازگردد کافیست بر روی گزینه خانه کلیک کرده تا به صفحه اصلی دسترسی پیدا کند.
  • اخبار: در این بخش، اخبار که به صورت عمومی مربوط به موزه و رخدادهای هم راستابا آن است، در اختیار کاربران سایت قرار می گیرد.
  • حمایت از موزه ملی کامبوج: در این بخش علاقمندان به سرمایه گذاری در پروژه های تحقیقاتی موزه می توانند اطلاعات لازم را کسب کنند.
  • ارتباط با ما: با کلیک کردن بر روی این بخش می توان برای مسئولان موزه پست الکترونیکی گذاشته و از آدرس و شماره تلفن های ارتباط با موزه و مسئولان سایت آگاه شد.
  • لینک ها: در این بخش لینک سایت های همکار با این موزه در اختیار کاربران قرار می گیرد.

منوی دوم که عنوان منوی اصلی سایت محسوب می شود، شامل موارد زیر است:

  • تاریخچه موزه: در این بخش از سایت می توان به اطلاعات تاریخچه و نحوه تاسیس این موزه دسترسی پیدا کرد که البته در توضیحات بالا به مختصری از آن اشاره شده است.
  • مجموعه ها: در بخش مجموعه ها می توان به تفکیک به مجموعه های بی نظیر موزه مانند مجموعه های برنزی، سرامیکی، سنگی و چوبی دست پیدا کرد  که هر یک دارای یک زیر گروه نیز است. این بخش به نمایش یک عکس زیبا از هر اثر به همراه اطلاعات مربوط به اثر و تاریخچه و علت اهمیت آن می پردازد. علاوه بر آن مقاله های مختصری درباره هر اثر وجود دارد که کاربران می توانند به مطالعه آن بپردازند.
  • تاریخچه آثار زبان خمر: زبان خمر به عنوان زبان کهن کشور کامبوج از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این بخش به طور کامل به آثار مرتبط با این زبان در موزه اختصاص پیدا کرده است.
  • نمایشگاه ها: در این بخش از سایت می توان به لیست نمایشگاه های برگزار شده و اطلاعات مفیدی درباره آنها دست پبدا کرد. علاوه بر آن لیست نمایشگاه های پیش رو  و محوریت آنها نیز در اختیار کاربران قرار می گیرد.
  • پروژه ها و فعالیت ها: این موزه به عنوان یک نهاد مرجع تاریخی کشور کامبوج، پروژه های تحقیقاتی و عملیات های کاوش گری زیادی را در برنامه خود خواهد داشت. در این بخش این پروژه ها و اطلاعات جانبی مفید آنها ارائه می شود.

 

تهیه گزارش و ترجمه  : فاطمه کردی/احسان محمد حسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا