بهترین فرصت برای تمرین بودن در کنار خانواده

بر اساس تحقیقات انجام شده، میانگین گفت‌وگو بین زوج‌های ایرانی در شبانه‌روز تنها ۱۷ دقیقه است که بیشتر آن نیز صرف گزارش درمورد مسائل و مشکلات روزمره می‌شود و از تعاملات مهرورزانه خبری نیست.

غیبت طولانی زن و مرد به عنوان همسر یا والدین از منزل یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که بنیان خانواده را متزلزل می‌کند. خلأ عاطفه و محبت اعضای خانواده نسبت به یکدیگر از مهم‌ترین آسیب‌های ساعات طولانی نبودن افراد در منزل به‌شمار می‌رود. علاوه بر این، ساعات طولانی فعالیت افراد در بیرون از منزل موجب آسیب رسیدن به تربیت فرزندان و نسل‌های آینده می‌شود. هرچند این موضوع می‌تواند درآمد بیشتری را برای افراد و خانواده‌ها به همراه داشته باشد، اما از آن سو آسیب‌های جبران‌ناپذیری را نیز بر زندگی‌ها تحمیل می‌کند. از این رو به نظر می رسد تعطیلات نوروز بهترین فرصت تجربه زندگی در کنار خانواده و اختصاص دادن وقت به آنها باشد.

حال که شرایط زندگی امروزه به گونه ای است که بنا به هر دلیلی کمتر فرصت حضور مستمر در کنار خانواده را داریم تا از این حضور لذا ببریم، بهتر است عید نوروز و تعطیلات آن را غنیمت شمرده و در این روزها برای لذت بردن در کانون گرم یک خانواده واقعی تمرین کنیم.

بهروز بیرشک روانشناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با تمرین بودن در کنار خانواده گفت: در ایام تعطیلات نوروز حواسمان باشد به گونه ای برنامه ریزی نکنیم که تلویزیون و ماهواره و گوشی های تلفن همراه و فضای مجازی محور برنامه های ما را در برگیرد.

وی ادامه داد: من به هیچ وجه مخالف استفاده از برنامه های رسانه ها و فضای مجازی نیستم ولی مراقب باشیم که خاطرات تعطیلات نوروز امسال به نگاه کردن فیلم و … ختم نشود.

بر اساس تحقیقات انجام شده، میانگین گفت‌وگو بین زوج‌های ایرانی در شبانه‌روز تنها ۱۷ دقیقه است که بیشتر آن نیز صرف گزارش درمورد مسائل و مشکلات روزمره می‌شود و از تعاملات مهرورزانه خبری نیست

بیرشک تصریح کرد: حضور در طبیعت با خانواده، داشتن برنامه های گروهی با خانواده و فامیل، برگزاری مراسم عمومی مرتبط با فرهنگ منطقه با مشارکت مردم، انجام بازی های محلی و …. می تواند در برنامه نوروز قرار گیرد. حضور مستمر در کنار اعضای خانواده فرصت مناسبی برای افزایش صمیمیت میان آنهاست بنابراین، حواسمان باشد آن را ارزان نفروشیم.

وی اظهار کرد: گرفتاری های زندگی که هیچ گاه کم نیز نخواهد شد اجازه ندهد که از بودن با هم لذت نبریم. عید نوروز فرصت تمرین مجدد برای زندگی کردن است نه زنده بودن. بیاییم به گونه ای برنامه ریزی کنیم که این فرصت را در طول سال جدید بیش از سال گذشته تجربه کنیم.

این روانشناس ادامه داد: از دیرباز خانواده به عنوان پایگاهی برای پناه بردن به آن و مامنی برای آسایش و آرامش مطرح بوده است. از سوی دیگر خانواده اولین پایگاه تشکیل دهنده شخصیت افراد نیز محسوب می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر به دلیل تغییر همه‌جانبه در شیوه زندگی افراد می‌بینیم که تعریف و ماهیت خانواده تغییر کرده و اعضای خانواده‌ها به دلیل اشتغال و سایر مشغله‌های زندگی مدرن امروزی از هم دور هستند. این موضوع از منظر کسانی که به نقش ویژه خانواده تاکید دارند بسیار نگران‌کننده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: عشق، علاقه، و توجهی که زن و مرد و کودکان آنها باید در خانواده پیدا کنند اهمیت خود را از دست داده و از سوی دیگر، خانواده که نقش هویتی برای افراد ایفا می‌کند پایگاه و جایگاه خود را در میان دغدغه‌های زندگی نوین گم کرده است. از این رو، این معضل می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که در حال حاضر با آن رو‌به‌رو هستیم باشد.

بیرشک با تاکید بر فراغت افراد در تعطیلات نوروز تاکید کرد: از آنجا که، ارتباط افراد فارغ از جنسیت آنها با جامعه، دوستان و محیط کار بسیار بیشتر از گذشته شده و از سوی دیگر هنگامی که افراد در خانه هستند هم دیگر مانند گذشته دور یکدیگر جمع نمی‌شوند بنابراین، باید راهکاری اندیشیده و در پی آن باشیم که انسجام خانواده را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد تعطیلات نوروز می تواند بهترین فرصت برای تمرین بودن در کنار خانواده و ارتباطات رو در رو باشد.

 

گزارش : هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا