آیا ربات‌ها راننده‌های قابل‌اعتمادی هستند؟

خودروهای خودران در امریکا قرار است به زودی به راننده‌های قانونی تبدیل شوند.

سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) در ایالات متحده اعلام کرده از ادعای شرکت گوگل مبنی بر این موضوع حمایت خواهد کرد که خودروهای خودران باید در همان جاده‌هایی رانندگی کنند که اتومبیل‌های دارای راننده انسانی حرکت می‌کنند.

این پیروزی برای شرکت والد گوگل یعنی Alphabet گامی بزرگ به سوی اجرای پروژه خودروی بدون راننده این شرکت به شمار می‌آید.

اعلام سازمان  NHTSA یک دستورالعمل رسمی نیست با این حال این نهاد به توسعه طرح خودروی موتوری اشاره کرده که در آن اتومبیل‌ها دارای ترمزهای ضدقفل، ترمزگیری اضطراری خودکار و توسعه خودروهای خودران (SDV) معرفی خواهند شد.

کارشناسان اعلام کرده‌اند احتمالا فناوری خودکار در درازمدت ایمنی را افزایش خواهد داد اما هنوز تا رسیدن به این نقطه زمان لازم است. 

خودروهای خودران چه قدر ایمن هستند؟

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌‌اند عصر خودروهای خودران به زودی فرا خواهد رسید و انتظار می‌رود رانندگان ربات تا سال 2020 وارد جاده‌ها شوند. در این میان دغدغه اصلی اکثر کاربران جاده‌ای، ایمنی خودروهایی خواهد بود که توسط ربات‌های راننده کنترل می‌شوند.

محققان با بررسی این موضوع که انسان‌ها هر چند وقت یک بار مجبور خواهند بود کنترل خودروهای خودران را در دست بگیرند، اعلام کردند توسعه‌گر اصلی این پروژه یعنی شرکت گوگل، کمترین درصد را برای را برای این موضوع گزارش کرده است. در پروژه SDV متعلق به گوگل، رانندگان برای کمتر از یک درصد تمامی مایل‌های طی‌شده توسط خودروهای خودران، مجبور شدند کنترل خودرو را در دست بگیرند.

در این میان درصد برای شرکت‌های دیگر بالاتر است اما این موضوع می‌تواند به دلیل کمتر پیشرفته‌بودن سیستم‌‌های آن‌ها باشد.

در پروژه گوگل، درصد مایل‌هایی که انسان کنترل خودروی خودران را در دست داشت نسبتا پایین است اما در پروژه SDV  متعلق به شرکت Delphi حدود 2.5 درصد تمامی مایل‌های طی شده توسط خودروهای خودران، راننده انسانی مجبور شد کنترل خودرو را در دست گیرد. از سوی دیگر، در پروژه مرسدس بنز در حدود 85 درصد مایل‌های طی شده، انسان‌ کنترل خودروی خودران را به دست داشت.

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2040، خودروهای خودران، 75 درصد اتومبیل‌های جاده‌ای را در امریکا تشکیل دهند.

بر اساس اعلام شرکت بیمه Insurance Quotes، تنها در ایالات متحده 90 درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از اشتباهات انسانی است.در این میان مدیر پروژه گوگل به نام کریس اورمسون ادعا کرده که خودروهای خودران انتخابی ایمن‌تری نسبت به راننده‌های حرفه‌ای آموزش‌دیده هستند.

کارشناسان اعلام کرده‌اند احتمالا فناوری خودکار در درازمدت ایمنی را افزایش خواهد داد اما هنوز تا رسیدن به این نقطه زمان لازم است. علی‌رغم بحث‌های موجود درباره ایمنی کنونی خودروهای بدون راننده، به نظر می‌رسد انسان‌ها آماده امتحان‌کردن چنین فناوری هستند.

تحلیل‌ «گروه مشاوره بوستنون» با استفاده از داده‌های مجمع جهانی اقتصاد نیز نشان می‌دهد بیش از نیمی از کاربران از خودروهای خودران استفاده خواهند کرد.

 

منبع: سایت مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا