چاقی کودکان، کابوس کشورهای درحال توسعه

در گزارش سازمان بهداشت جهانی آمده است که چاقی در بین کودکان در سراسر جهان به روند نگران کننده ای تبدیل شده است که در این بین وضعیت کودکان چاق در کشورهای در حال توسعه از جمله مناطقی از آفریقا وخامت بیشتری دارد.

این گزارش نشان می دهد اضافه وزن و چاقی در بین کودکان زیر 5 سال آفریقا از سال 1990 دو برابر شده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد چاقی در میان کودکان جهان سرعت هشداردهنده ای پیدا کرده است تا آنجا که باید آن را «کابوس در حال انفجار» در کشورهای در حال توسعه نامید.

تهیه کنندگان این گزارش از کمیسیون پایان چاقی در کودکان به این نکته اشاره دارند که اپیدمی چاقی به عنوان یک نگرانی سلامتی عمومی در نظر گرفته نشده و همواره از نظر بسیاری از مردم سراسر جهان به عنوان محصول نهایی انتخاب سبک زندگی از سوی افراد یا خانواده ها در نظر گرفته می شود.

این محققان در پی انجام دو سال مطالعات دقیق در بیش از یکصد کشور جهان به این باور رسیده اند که این دولتها و نهادهای سلامت عمومی هستند که باید نقش اصلی را در معکوس ساختن این روند بر عهده بگیرند.

بخشی از این گزارش به این واقعیت اشاره دارد که فاکتورهای بیولوژیکی، عدم دسترسی مناسب به منابع غذایی سالم، کاهش فعالیتهای ورزشی در مدارس و افزایش استفاده از مواد غذایی حاوی چربی از جمله عوامل تأثیرگذار در وخیم تر شدن اپیدمی چاقی هستند.

گزارش نگران کننده سازمان بهداشت جهانی به این ضرورت اشاره دارد که واکنش هماهنگ جهانی برای غلبه بر این وضعیت اهمیت دارد.

بخش دیگری از این گزارش گویای آن است که اگر این روند معکوس نشود، اپیدمی چاقی پتانسیل آن را دارد که تمام تلاشهای صورت گرفته برای افزایش طول عمر در سراسر جهان را خنثی کند.

 

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع: medicalxpress

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا