تکثر اخبار و محتوا در رسانه هایمان وجود ندارد

منصور سعدی، استاد و پیشکسوت روزنامه نگاری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، ضمن بیان اینکه، به هر حال یکی از معیارهای توسعه فرهنگی یک جامعه بحث تکثر رسانه‌هاست، تصریح کرد: در کشور ما تکثر رسانه وجود دارد، اما تکثر اخبار و محتوا وجود ندارد. یعنی اینکه رسانه‌ها اعم از مکتوب و غیر مکتوب چیز جدیدی را به مخاطب ارایه نمی‌کنند و برای همین هم تیراژ بالایی ندارند. به عنوان مثال، ممکن است در کشوری چند هزار نشریه با تیراژ کمتر از یک میلیون وجود داشته باشد و کشوری دیگر پنج نشریه با 10 میلیون تیراژ داشته باشد، مسلما شرایط کشور دوم مطلوب تر خواهد بود.

وی ادامه داد: تکثر در جایی خوب است که مخاطب و تیراژ بالا را هم به دنبال داشته باشد، در غیر اینصورت نمی‌توانیم بگوییم رسانه در جامعه توسعه پیدا کرده است و بر روی تیراژهای کنونی رسانه‌ها و مطبوعات کشور به هیچ وجه نمی‌توان اسم توسعه را گذاشت. دولت و وزارت ارشاد براساس معیارهایی مجوز می‌دهند اما بعد از اخذ مجوز طی کردن ادامه راه بستگی به کفایت و تخصص اصحاب آن رسانه دارد که بتوانند مخاطب جذب کنند یا نه؟

سعدی خاطرنشان کرد: البته محدودیت‌هایی در جامعه وجود دارد که نمی‌توانیم آنها را نادیده بگیریم، اما به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها بیشتر در حوزه سیاسی وجود دارد و در سایر حوزه‌های خبری محدودیت به آن معنا که بتواند جلوی پیشرفت یک نشریه یا رسانه را بگیرد وجود ندارد و چنین ادعایی فقط بهانه است. اصحاب رسانه باید در زمینه مخاطب شناسی که بسیار مهم است مهارت داشته باشند و خط و مشی خود را بر اساس این مهارت مشخص کنند

در شرایط فعلی که رسانه‌ها نمی‌توانند خودکفا باشند و برای روی پا ایستادن نیاز به کمک دولت دارند، این کمک می‌تواند موثر واقع شده و حداقل دغدغه هزینه‌ها و مشکلات مالی را برای اصحاب رسانه کم کند.

وی در رابطه با بحث وابستگی مالی رسانه‌ها به دولت، گفت: به هر حال اگر وابستگی به دولت وجود نداشته باشد بسیار ایده‌آل تر است و اگر نشریه بتواند خودکفا و مستقل فعالیت کند بهتر است تا اینکه وابسته به دولت و یا نهاد خاصی باشد.

سعدی در پایان صحبت‌هایش افزود: در حالت کلی وابستگی رسانه امر مطلوبی نیست اما در شرایط فعلی که رسانه‌ها نمی‌توانند خودکفا باشند و برای روی پا ایستادن نیاز به کمک دولت دارند، این کمک می‌تواند موثر واقع شده و حداقل دغدغه هزینه‌ها و مشکلات مالی را برای اصحاب رسانه کم کند. خصوصا در زمینه نشریات استانی و شهرستان‌ها که گستره توزیع محدودی در اختیار دارند این کمک می‌تواند مفید باشد.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا