ورود انسان به عصر جغرافیایی جدید

محققان نام Anthropocene را بر این دوران نهاده‌اند .دورانی که تاثیر انسان بر روی سیاره زمین در شکل‌گیری این جغرافیای جدید غیرقابل‌انکار است.

عصرها، زمانبندی‌های رسمی هستند که تاریخ سیاره زمین را طی 4.6 میلیارد سال توصیف می‌کنند. کمیسیون بین‌الملی  چینه شناسی آن‌ها را نام‌گذاری می‌کند و این نهاد مسئول وضعیت استانداردهای جدید برای تاریخ کره زمین است.

دانشمندان معتقدند تاثیر انسان بر روی زمین به اندازه‌ای است که وی را از عصر کنونی Holocene جدا می‌سازد. این دوره اواخر عصر یخبندان آغاز شد اما هم‌اکنون به پایان خود رسیده است.

محققان دهه 1950 را شروع عصر جدید می‌دانند و این تاریخ آغاز شتاب بزرگ و زمانی است که هم جمعیت و هم میزان مصرف بر روی کره زمین به طور ناگهانی افزایش یافت.

این بازه زمانی همچنین شروع استفاده انسان از تسلیحات هسته‌ای و شیوع استفاده از مواد تکنیکی از آلومینیوم گرفته تا پلاستیک است. تاثیرات رادیواکتیویته ناشی از آزمایش‌های سلاح‌‌های هسته‌ای برای هزاران سال باقی‌ خواهد ماند و می‌توان با مشاهده خاک‌‌ها و صخره‌ها این اثرات را به وضوح یافت.

دانشمندان با بررسی هسته بستر دریاچه واقع در غرب گرینلند دریافته‌اند ویژگی‌های این هسته تا حد قابل‌توجهی متفاوت از مشخصه‌های عصر Holocene است؛ با این حال، چندین سال طول می‌کشد تا عصر جدید تایید شود.

محققان باید نمونه‌ موردهای‌هایی را از سراسر جهان جمع‌آوری و بررسی کنند. این نمونه‌ها باید حاوی شواهدی از تاثیر انسانی مانند نشانگرهای آلودگی باشند و این نشانگرها شامل دوده ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی و ردپای همچنین فلزات و حشره‌کش‌ها هستند؛ همه این مولفه‌ها تا حد بی‌سابقه‌ای در نمونه‌های جمع‌آوری‌شده مشاهده شدند.

با این حال، این سطوح باید در سطح جهانی نیز وجود داشته باشند تا محققان بتوانند عصر جدید را به رسمیت بشناسند.

علی‌رغم این که انسان‌ها مدت کوتاهی است بر روی زمین حضور داشته‌اند، تغییرات محیطی عمده‌ای در آن اعمال کرده‌اند که اثرات آن برای میلیون‌ها سال مشهود خواهد بود.

نتایج این مطالعه Scinece در منتشر شد.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا