با ژن چاقی بجنگید

دیوید میر و اعضای تیم پژوهشی وی در دانشگاه مک مستر موفق شدند تا به طور علمی اثبات کنند که داشتن فعالیت های فیزیکی می تواند به طور قابل توجهی تاثیرات ژنتیکی چاقی و اضافه وزن را خنثی کند . در این مطالعات ژن FTO که یکی از اصلی ترین ژن های عامل چاقی در انسان محسوب می شود ، به طور ویژه ای  مورد مطالعه قرار گرفت .

فعالیت های فیزیکی می تواند عملکرد ژن های عامل چاقی را کند کرده و یا به کلی بی اثر کند

دیوید میر در این رابطه اعلام کرد : کشفیات جدید ما می تواند برای افرادی که به طور ژنتیکی مستعد چاقی هستند ، بسیار نوید بخش باشد . در حقیقت ما دریافتیم که با پیش گرفتن فعالیت های فیزیکی مناسب می توان به جنگ ژن عامل چاقی رفته و اثرات این ژن را بر بدن خنثی کرد .

در این مطالعات ، پژوهشگران به جمع آوری و بررسی اطلاعات 17 هزار و 400 فرد مختلف از 6 گروه مجزای نژادی پرداختند که از 17 کشور مختلف انتخاب شده بودند . این مطالعات به مدت سه سال ادامه داشته و طی این مدت افراد شرکت کننده به طور دقیق مورد ارزیابی پژوهشگران قرار گرفتند .

هادسون ردن از اعضای اصلی این تیم مطالعاتی در رابطه با نقش فعالیت بدنی در بی اثر کردن عوارض ژن چاقی اعلام کرد : ما برای اطمینان بیشتر از نتایج به دست آمده از تحقیقات خود از روش های پایه و دقیق اندازه گیری و سنجش فعالیت های بدنی بهره جسته و آن را با شاخص توده بدن تطبیق دادیم .  در ادامه تیم همکاران من به آنالیز و تجزیه و تحلیل چهارده ژن دخیل در چاقی و اضافه وزن پرداخته و دریافتیم که فعالیت های فیزیکی می تواند عملکرد ژن های عامل چاقی را کند کرده و یا به کلی بی اثر کند . در این مطالعات ما همچنین دریافتیم که ژن FTO عامل بیش از 75 درصد از کلیه چاقی های ژنتیکی است .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در مجله گزارش های علمی یا Scientific Reports  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .

 

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا