کشف 'مولکول شگفت انگیز' برای درمان بیماری های التهابی

به گزارش ایرنا از ساینس، این مولکول 'MCC950' نام دارد که محققان آن را 'مولکول شگفت انگیز' نامیده اند و قادر است پروتئین 'NLRP3 inflammasome' را غیر فعال کند. این پروتئین عامل بسیاری از بیماری های التهابی از جمله آلزایمر، آرتریت روماتویید، بیماری های نورون حرکتی، تصلب شرایین، نقرس و پارکینسون است.

محققان بر این باورند که کشف این مولکول می تواند به تولید داروهای موثر تری منجر شود.

تحقیقات نشان می دهد که می توان این مولکول را به صورت داروهای خوراکی در اختیار بیماران قرار داد و هزینه آن بسیار کمتر از روش های درمانی متداول خواهد بود.

التهاب، پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن است؛ اما زمانی که این پاسخ بیش از حد فعال باشد، باعث صدمه به بافت های مختلف بدن می شود که به آن التهاب مزمن می گویند. ورم مفاصل، بیماری مزمن انسداد ریه، آسیب های کبدی، جمع شدن مایعات در بدن، عفونت گوش و چاقی، جزو این التهابات مزمن قلمداد می شوند.

***** سبزیجات از بیماری های التهابی جلوگیری می کنند

تحقیقات نشان می دهد که سبزیجات حاوی لیکوپن و کاروتنوئیدهای دیگر باعث کاهش التهاب در بدن می شوند و در صورت مصرف منظم آنها، دیگر نیازی به استفاده از داروهای استروییدی نیست.

لیکوپن به رنگدانه های کاروتنویید قرمز رنگ موجود در سبزیجات و فرنگیجات گفته می شود. گوجه فرنگی حاوی بیشترین مقدار لیکوپن است. انواع توت ها، فلفل، هویج و اسفناج نیز حاوی کاروتنویید هستند و از بروز التهاب جلوگیری می کنند.

در ادامه تحقیقات آمده است که زردچوبه، زنجبیل و بذر کتان نیز در سرکوب التهاب بدن موثر هستند.

انواع آجیل و غلات سبوس دار نیز دارای خواص ضد التهابی هستند. نتایج این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.