آثار هنری قابل لمس برای نابینایان

شمار بسیاری از نقاشی ها و آثار مشهور جهان بر روی بوم های دو بعدی قرار گرفته است. به این ترتیب افراد کم بینا قادر نخواهند بود تا از زیبایی های موجود در این آثار هنری به مانند سایرین لذت ببرند. به همین منظور به تازگی تیمی تحقیقاتی از هلسینکی با ساخت نسخه های سه بعدی از این نقاشی ها برای افراد کم بینا یا نابینا این امکان را فراهم کرده است که بتوانند با لمس آنها این آثار هنری را درک کرده و از آن لذت ببرند.

این تیم تحقیقاتی در طی این پروژه قرار است با تبدیل کردن کارهای هنری مشهور به مدل های سه بعدی متن باز آن را در اختیار جهانیان قرار دهد.

این پروژه که به نام هنر نهان خوانده می شود با استفاده از روش یاد شده، هنر های دو بعدی را قابل لمس می کند. این تیم تحقیقاتی در طی این پروژه قرار است با تبدیل کردن کارهای هنری مشهور به مدل های سه بعدی متن باز آن را در اختیار جهانیان قرار دهند. به این منظور افراد در سراسر دنیا و هر کجا که باشند می توانند به استفاده از چاپگر سه بعدی این اثار را چاپ کرده و از آن لذت ببرند.

این تیم قرار است تا بسیاری از نقاشی های مشهور جهان را مدل سازی کرده و آنها را به تمام دانشگاه ها، کتابخانه ها و مدارس سراسر دنیا ارسال کند. به این ترتیب می توان گفت که یکی از مشکلات بسیار بزرگ نابینایان که همان عدم توانایی لذت بردن از هنرهایی مانند نقاشی است تا حدی رفع خواهد شد.

البته این امر تنها می تواند مفهوم کلی نقاشی را به نمایش بگذارد و هنوز در زمینه رنگ امکان ارائه خدماتی جهت قابل درک شدن موضوع برای کاربر فراهم نشده است.

 

مترجم: احمد محمد حسینی

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا