مدل سازی پاسخ گیاه به تنش شوری و كمبود نیتروژن

شوری و كمبود مواد غذایی به ویژه نیتروژن، دو عامل مهم كاهش دهنده محصول در مناطق خشك و نیمه خشك هستند. هدف از این پژوهش، مدل سازی پاسخ گیاه ریحان به تنش های توامان شوری و كمبود نیتروژن بود.

بدین منظور، مدل های تعدیل یافته لیبیگ اسپرینگل (LS) و میچرلیخ بال (MB) و همچنین مدل های اشتقاقی از تركیب مدل میچرلیخ بال برای تنش مواد غذایی و مدل های ماس و هافمن (31)، ون گنوختن و هافمن (36)، دیركسن و آگوستین (17) و همایی و همكاران (23) برای تنش شوری ارائه و مورد ارزیابی قرار گرفتند. آزمایش ها در 4 سطح مختلف شوری شامل 175/ 1، 3، 5 و 8 دسی زیمنس بر متر و چهار سطح كود نیتروژن شامل صفر، 50، 75 و 100 درصد نیاز كودی در 3 تكرار انجام شد.

در سطوح نيتروژن خاک و اثرات متقابل شوری و نيتروژن، مدل تعديل يافته MB نتايج رضايت بخش ‌تری نسبت ‌به مدل LS دارد

نتايج نشان داد به ‌ترتيب مدل‌های اشتقاقی MB و ماس و هافمن و ون‌گنوختن و هافمن و همچنين MB و همايی و همکاران بهترين انطباق را با داده‌های اندازه‌گيری ‌شده دارند. هم چنين عملکرد نسبی برآورد شده برای سطوح شوری‌ آب آبياری، به‌وسيله مدل تعديل يافته LS در مقايسه با مدل MB نتايج رضايت بخش‌ تری دارد.

با این وجود محققان دریافتند که در سطوح نيتروژن خاک و اثرات متقابل شوری و نيتروژن، مدل تعديل يافته MB نتايج رضايت بخش ‌تری نسبت ‌به مدل LS دارد. بنابراين، توصيه می‌شود به جای مدل تعديل يافته MB و LS از مدل‌های پيشنهادی در اين پژوهش استفاده شود.

منبع: مهدی سرائی تبریزی، مهدی همایی، حسین بابازاده، فریدون كاوه، مسعود پارسی نژاد، 1394، مدل سازی پاسخ ریحان (Ocimum basilicum L.) به تنش های توامان شوری و كمبود نیتروژن. فصلنامه علوم و فنون كشاورزی و منابع طبیعی، علوم آب و خاك، سال نوزدهم، شماره 3 (پیاپی 73).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا