کشف نیاز به کنترل بیشتر عفونت در بیمارستان ها

استافیلوكوكوس طلایی (S.aureus) یكی از پاتوژن های مهم عفونت های بیمارستانی به خصوص بخش های مراقبت های ویژه است. ناقلی، ریسك فاكتور دیسك مهمی در كسب عفونت در بخش مراقبت های ویژه است. هدف از مطالعه ای که در این زمینه انجام شده است، بررسی فراوانی ناقلی بینی و ویرولانس آن در بیماران بخش های مراقبت ویژه بیمارستان ولی عصر دانشگاه علوم پزشكی اراك است

بین استفاده از وسایل حمایتی از جمله ورید مركزی، ونتیلاتور، سابقه جراحی، مصرف آنتی بیوتیك و حامل بودن رابطه معنی داری وجود داشت.

در این مطالعه مقطعی، نمونه سوآب بینی تمامی بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ولی عصر اراك به هنگام پذیرش، برای مدت زمان 5 ماه (از مرداد ماه تا دی ماه 1393) جمع آوری شد. بعد از تعیین هویت، مقاومت به متی سیلین و فراوانی ژن های pvl و acme با روش واكنش زنجیره ای پلی مراز تعیین گردید. اطلاعات دموگرافیك از طریق پرسش نامه تهیه شد و با نرم افزار SPSS نسخه 20 تحلیل گردید.

یافته ها حاکی از آن بودند که از 390 بیمار، 81 نفر (8/ 20 درصد) با سویه حساس به متی سیلین و 31 نفر (9/ 12 درصد) با سویه مقاوم به متی سیلین كلونیزه شدند و كشت 278 نفر (3/ 71 درصد) منفی بود. 4/ 77 درصد از سویه های مقاوم به متی سیلین و 3/ 54 درصد از سویه های حساس به متی سیلین از نظر ژن acme مثبت بودند. هم چنین 11/11 درصد از سویه های حساس به متی سیلین و 45 /6 درصد از سویه های مقاوم به متی سیلین از نظر ژن PVL مثبت بودند.

می توان از این یافته ها این گونه نتیجه گیری کرد که بین استفاده از وسایل حمایتی از جمله ورید مركزی، ونتیلاتور، سابقه جراحی، مصرف آنتی بیوتیك و حامل بودن رابطه معنی داری وجود داشت. فراوانی بالای استافیلوكوكوس طلایی نشان دهنده تثبیت این سویه ها در بیمارستان بود. از این رو، لازم است كه دستورالعمل های كنترل عفونت در این بیمارستان انجام پذیرد تا فراوانی عفونت بیمارستانی كاهش یابد.

منبع: لیلا اختر دانش، زینتب سعیدی نژاد، حسین سرمدیان، علیرضا آموزنده نوباوه، علی اصغر فرازی، احسان اله غزنوی راد، 1394، تعیین فراوانی ناقلی بینی و ویرولانس استافیلوكوكوس طلایی جدا شده از بینی بیماران در هنگام پذیرش در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان ولی عصر اراك در سال 1393. مجله دانشگاه علوم پزشكی اراك، سال هجدهم، شماره 8 (پیاپی 101).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا