راهکارهای کنترل افسردگی در بانوان

به تازگی در راستای بررسی راهکارهای کنترل افسردگی در بانوان، تحقیقاتی بومی انجام شده است که هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس بر افزایش سرسختی و خودكنترلی زنان افسرده بود.

مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس روش موثری برای ارتقاء سرسختی و خودكنترلی زنان افسرده است.

این پژوهش به شیوه آزمایشی و با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه كنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل كلیه بیماران زن متاهل مراجعه كننده به كلینیك روان پزشكی شهر تهران در سال 1392 بودند. نمونه پژوهش 30 بیمار افسرده بود كه از میان مراجعه كنندگان شناسایی و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند.

برای جمع آوری داده ها از مقیاس سر سختی، مقیاس خود كنترلی، مقیاس استرس ادراك شده و پرسشنامه افسردگی استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد كه مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس برافزایش سرسختی و خود كنترلی و كاهش افسردگی موثر بوده است (001/ 0>P).

به این ترتیب و با توجه به یافته های پژوهش، محققان نتیجه گیری کرده اند که مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس روش موثری برای ارتقاء سرسختی و خودكنترلی زنان افسرده است.

منبع: الهام آب نیكی، عباس ابوالقاسمی، معصومه عباسی، رقیه معزز، راضیه جلالی، 1394، اثربخشی مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس بر افزایش سرسختی و خود كنترلی زنان افسرده. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، سال پنجم، شماره 19.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا