فرصتی برای شتاب بخشیدن به پیشرفت علمی کشور

رفع تحریم های می تواند یک فرصت بسیار خوب برای شتاب بخشیدن به رشد علمی کشور و زمینه ساز تحقق اقتصاد دانش بنیان باشد به شرط اینکه مسوولان و سیاستگذاران علم و فناوری با تدوین یک برنامه منسجم و حساب شده، خود را برای ورود به دوره رفع تحریم ها آماده کنند. تردیدی نیست که سرزمین ایران، سرزمین پتانسیل ها و ظرفیت های نهفته فراوان است که با فراهم شدن شرایط، شکوفایی و بالندگی کشور را به دنبال خواهد داشت. بنابراین می بایست با درس گرفتن از تجربه های گذشته، تعاملات علمی خود با دنیا را به گونه ای هدفمند و موثر طراحی کنیم و از این فرصت برای رفع نیازهای کشور بهره بگیریم.

موید حسینی صدر در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: عمده ارزش افزوده امروز دنیا در حوزه فناوری های پیشرفته و هایتک است. در حال حاضر به دلیل دوام تحریم ها همکاری های علمی بین المللی با کشور ما در این زمینه کاهش یافته است. وقتی تحریم ها از بین برود به طور طبیعی انتظار این است که حجم تحقیقات مشترک و همکاری های دانشگاهی افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون برخی از ژورنال های علمی در جهان به دلیل وجود تحریم ها از چاپ مقالات دانشمندان ایرانی خودداری می کنند و در دانشگاه های خارج از کشور حضور ایرانی ها در برخی از رشته ها محدود است. از طرف دیگر برخی از تجهیزات را نمی توانیم خریداری و در داخل استفاده کنیم. تا آنجا که اگر در تهیه مقاله ای از تجهیزات مدرن ساخت آمریکا استفاده شود، آن مقاله را منتشر نمی کنند. بنابراین می توان گفت که تحریم ها سرعت پیشرفت علمی کشور ما را تا حدی کاهش داد. امیدواریم محققان ما هم از شرایط پساتحریم استفاده کنند و هم بدانند امکان تکرار چنین روزهایی وجود دارد و می بایست عادت کنیم که روی پای خود بایستیم و از فرصت های پیش آمده برای رفع مشکلات احتمالی که در آینده ممکن است باز ایجاد شود، بهره بگیریم.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد تحریم ها تجربه خوبی برای کشور ما شد که فکر نکنیم غربی ها چه در زمینه تامین تجهیزات مورد نیاز و چه در زمینه فعالیت های مشترک علمی همیشه با ما همکاری خواهند کرد. اگر منافع آنها ایجاب کند از این اهرم ها به عنوان ابزار فشار استفاده می کنند. پس چه خوب است که از فرصت رفع تحریم ها برای جبران عقب ماندگی گذشته و سرعت بخشیدن به پیشرفت علمی کشور استفاده کنیم و هم در آینده به گونه ای حرکت کنیم که میزان وابستگی ما مرتبا کاهش یابد.

در حال حاضر رویکرد دولت نسبت به حمایت از شرکت های دانش بنیان بسیار مثبت است. به نظر من در دوره پساتحریم باید روی قدرتمند شدن شرکت های دانش بنیان برنامه ریزی کرد

حسینی صدر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این نگرانی وجود دارد که پس از رفع تحریم ها، کشورهای خارجی به جای انتقال فناوری به دنبال فروش محصولات خود به ما باشند. برای رفع این نگرانی چه باید کرد؟ گفت: این موضوعی است که کشورهای پیشرفته در دستور کار خود قرار دادند. مثلا چین اگر هواپیمایی خریداری می کند با این شرط است که همراه با آن، فناوری ساختش هم انتقال پیدا کند. ما هم در خریدهایمان حتما باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم. یعنی هر خریدی می بایست با انتقال فناوری و دانش فنی انجام شود تا کشور بتواند در یک بازه منطقی به دانش فنی ساخت تجهیزات دسترسی پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان از فرصت پساتحریم برای شکوفایی پژوهش های کاربردی استفاده کرد؟ خاطرنشان کرد: در حال حاضر رویکرد دولت نسبت به حمایت از شرکت های دانش بنیان بسیار مثبت است. به نظر من در دوره پساتحریم باید روی قدرتمند شدن شرکت های دانش بنیان برنامه ریزی کرد. سازمان های دولتی هم می بایست با خرید محصولات شرکت های دانش بنیان از توسعه این شرکت ها حمایت کنند. این موضوع باعث به کارگیری و تقویت فعالیت پژوهشگران در شرکت های دانش بنیان می شود و از این رهگذر پژوهش های کاربردی در کشور گسترش می یابد.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا