نوشابه، اصلی‌ترین عامل چاقی و پوسیدگی دندان

 یافته‌های مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) نشان‌ می‌دهند، حدود نیمی‌ از جمعیت آمریکا روزانه از نوشابه استفاده می‌کنند که بیشترین میزان مصرف در‌ میان نوجوانان و افراد جوان گزارش شده‌ است.پژوهشگران آمریکایی تاثیر مصرف یک قوطی نوشابه (cola) را بر بدن پس‌ از یک‌ ساعت بررسی کردند.

آن‌ها می‌گویند: به طور تقریبی 10 قاشق چایخوری شکر در یک قوطی نوشابه وجود دارد، در حالی که سازمان بهداشت جهانی، مصرف روزانه‌ بیش‌ از شش قاشق چایخوری شکر را توصیه نمی‌کند و به بیان دیگر، نوشیدن تنها یک لیوان در روز می‌تواند سلامت بدن را به‌ خطر بیاندازد.

محققان دریافتند، افرادی‌ که روزانه‌ یک تا دو قوطی از نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند، احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم در آن‌ها 26 درصد افزایش می‌یابد و طی بررسی‌های انجام‌شده، سالانه 184 هزار مرگ در جهان به دلیل مصرف نوشیدنی شیرین روی می‌دهد.

شیرینی زیاد این نوشیدنی که ناشی‌ از قند موجود در‌ آن است، باید موجب ایجاد تهوع شود حال‌آنکه اسید‌فسفر موجود در این نوشیدنی، میزان شیرینی را کم‌رنگ می کند و این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوان نوشیدنی را مصرف کرد.

محققان می‌گویند: میزان قند‌خون به‌ طور قابل‌توجهی طی‌ 20 دقیقه بعد از مصرف نوشابه افزایش می‌یابد و منجر به انفجار انسولین در بدن می‌شود. سپس کبد مقادیر زیاد شکر در‌ حال گردش در بدن را به چربی تبدیل می‌کند. پس‌ از 40 ‌دقیقه، بدن همه‌ی کافئین کولا را جذب کرده و باعث باز‌شدن مردمک چشم و افزایش فشار‌خون می‌شود. در‌ این نقطه، گیرنده‌های آدنوزین در مغز مسدود و مانع احساس خستگی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، پس از پنج دقیقه‌ تولید دوپامین، انتقال‌دهنده‌ای عصبی که به کنترل مراکز لذت و خوشی در مغز کمک می‌کند، افزایش‌ می‌یابد. روشی که نوشابه‌ به تحریک این مرکز در مغز می‌پردازد، با تأثیر مواد‌ مخدر (هروئین) قابل‌ مقایسه است و باعث ایجاد رغبت در مصرف لیوانی دیگر می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا