گزارش تصویری و تحلیل فنی از پل تاریخی چم نمشت

سینا پرس :  پل چم تاریخی نمشت در دوره ساسانیان و بر روی رود سیمره ساخته است . امروزه این پل در چهار كیلومتری شمال دره شهر و در مقابل روستای چم كلان قرار دارد . نکته جالب توجه در مورد شرایط فعلی پل چم نمشت این است که پایه های این پل امروزه در فاصله حدود پانصد متری از بستر فعلی رود قرار گرفته و در میان مزارع روستائیان است این موضوع نشان دهنده تغییر مسیر بستر رودخانه در طول قرون متمادی پس از ساخت این پل روی رود سیمره است .

در حال حاضر 17 پایه ستون از این پل تاریخی به صورت مخروبه باقی مانده و هیچ شواهدی مبنی بر شکل و فرم قوس ها و چشمه ها دیده نمی شود .

 لازم به توضیح است که این اثر در مرز میان استان لرستان و ایلام به گونه ای قرار دارد که در شمال رود استان لرستان و در جنوب آن استان ایلام واقع شده و پل در بخش شمالی ساحل رود است .

دسترسی به محل پل بسیار سخت و از طریق کلک های ساخته شده با تیوپ تراکتور امکان پذیر است . در حال حاضر بقایای پایه های بیرونی و موج شكن های آن به وضوح دیده می شود كیفیت معماری پل نوع مصالح بكار رفته و روش  ساخت آن  با  آثار تاریخی دره شهر مطابقت دارد . این پل با خطی مستقیم به دهلیز ورودی آثار دوران ساسانی دره شهر مربوط می شود .

ابودلف جهانگیرعرب درباره این پل می نویسد : میان سیمره و طرحان پل بزرگ زیبا و عجیبی وجود دارد كه دو برابر  پل  خانقین  است .

 یاقوت حموی مولف معحم البلدان (623 ه. ق) نیز در مورد پل چم نمشت می گوید : سیمره هم نخل و هم زیتون و هم بادام و هم برف دارد  و در راه بین سیمره و دهكده مجاور آن طرهان ( طرحان ) پل  عجیب  و  شگفت آوری  است كه از عجایب پل های عالم  محسوب  می شود. این پل 18 چشمه داشته و اندازه دهانه هر طاق فاصله بین دو پایه 15 متر و طول تمام پل بیش از 270 متر بوده است .

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمد حسینی – دانشجوی دکترا باستان شناسی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا