عملیات ایجاد پوشش گیاهی و قرق در حاشیه دریاچه ارومیه موفقیت آمیز بوده است

عیسی کلانتری روز سه شنبه در بازدید از فعالیت های ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست آذربایجان غربی در حاشیه دریاچه ارومیه افزود: فعالیت های خوبی توسط این دو سازمان در راستای برنامه های احیای دریاچه ارومیه و ایجاد پوشش گیاهی برای جلوگیری از بروز پدیده ریزگرد انجام شده است.
وی اضافه کرد: دو محور مهم در راستای اجرای فعالیت های این دو سازمان در حاشیه دریاچه ارومیه وجود داشت که شامل جلوگیری از بروز پدیده ریزگرد در منطقه و تامین آب های زیرزمینی بود که این دو نهاد اجرایی گام های بلندی را در راستای رسیدن به این اهداف برداشته اند.
وی اظهار کرد: اجرای عملیات قرق و پوشش گیاهی در 35 هزار هکتار از حاشیه دریاچه ارومیه انجام شده و به نتایج خوبی نیز رسیده ایم.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به تصویب اعتبار 19 هزار و 500 میلیارد ریالی برای اجرای فعالیت های مقابله با ریزگردها در حاشیه دریاچه ارومیه ادامه داد: از این میزان 35 درصد توسط دولت تخصیص یافته و 65 درصد دیگر نیز امیدواریم با همراهی مناسب دستگاههای اجرایی مرتبط تخصیص یابد.
کلانتری با اشاره به اینکه سمت شرقی دریاچه ارومیه نیز نظیر بخش غربی است ، اظهار امیدواری کرد که با حمایت دستگاههای اجرایی مرتبط ، نهادهای مجری به فعالیت های خود در راستای احیای دریاچه ارومیه با قوت و قدرت بیشتری ادامه دهند.
به گزارش ایرنا ، دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی کشور است که در بین استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار دارد.
این دریاچه پنج هزار کیلومتر مساحت را شامل می شود که البته هم اکنون بخش عظیمی از پهنه آبی آن خشک شده و کمتر از یک میلیارد متر مکعب از آب آن باقی مانده است.
آب موجود در دریاچه ارومیه در بالاترین سطح حدود 33 میلیارد متر مکعب بود و تراز اکولوژیک آن حدود 14 میلیارد متر مکعب برآورد می شود.
با خشک شدن دریاچه ارومیه ، یکی از مهمترین پدیده هایی که علاوه بر استان های ساحلی دریاچه ، دیگر استان های شمالی و شمال غربی را نیز تهدید می کند ، پدیده ریزگردهای نمکی است.
به گزارش ایرنا؛ دولت تدبیر و امید از بدو فعالیت خود در سال 92 موضوع دریاچه ارومیه را مورد توجه قرار داد و 27 راهکار برای احیای این دریاچه به تصویب هیات وزیران رسید که مواردی از این طرح ها را پروژه های مقابله ای با ریزگردها تشکیل می دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا