نظام سلامت، قربانی اجرا نشدن نظام علمی ارجاع

دکتر علی یعقوبی جویباری در گفت و گو با سیناپرس افزود: در کشورهای توسعه یافته با برنامه ریزی علمی و پژوهش های دقیق به این نتیجه رسیده اند که اجرای نظام ارجاع برای ساماندهی نظام سلامت، امری ضروری و حیاتی است.

یعقوبی ادامه داد: در نظام ارجاع، بیمار نمی تواند به محض مشاهده بیماری، بلافاصله به پزشک متخصص یا فوق تخصص مراجعه کند، بلکه باید ابتدا تحت درمان پزشک خانواده قرار بگیرد و سپس در صورت نیاز و به تشخیص این پزشک عمومی، بیمار به سطح تخصصی یا فوق تخصصی درمان، ارجاع داده می شود.

وی با بیان اینکه اجرای نظام علمی ارجاع می تواند هزینه های نظام سلامت را بسیار کاهش دهد، عنوان کرد: اینکه بیمار به دلیل گرفتگی عضلانی، دردهای رایج کمر، عفونت های ساده و بسیاری از بیماری های اینچنینی، بلافاصله به پزشک فوق تخصص مراجعه کند، به هیچ وجه رویه علمی نیست و همین فرآیند غلط، هزینه های غیرضروری هنگفتی را به نظام سلامت تحمیل می کند.

به اعتقاد این متخصص آنکولوژی، برای اصلاح این رویه باید هم نظام ارجاع در کشور ما نهادینه شود و هم بیمه های درمانی نیز هزینه های درمانی خارج از چارچوب نظام علمی ارجاع را پوشش ندهند. مثلا اگر بیماری به دلیل سرماخوردگی ساده به پزشک فوق تخصص مراجعه کند و درواقع با این کارش نظام ارجاع را دور بزند، در این وضعیت بیمه نباید هزینه های این نوع درمان را پوشش دهد. این رویه علمی است که سال هاست در کشورهای توسعه یافته اجرا می شود و کاملا هم جواب داده است.

یعقوبی با اشاره به اجرای ناقص نظام ارجاع در ایران، تصریح کرد: این نظام ارجاعی که در چند استان کشور، چند سال است به صورت آزمایشی اجرا می شود، اسمش اصلا نظام ارجاع نیست. در حقیقت ما یک برنامه علمی دقیق و جهانی را به شکلی بسیار غیرکارشناسی اجرا می کنیم.

به گفته این کارشناس نظام سلامت، در کشور ما بجای اینکه پزشک خانواده در سطح اول خدمات درمانی، مراقبت های اولیه را انجام دهد و درمان مورد نیاز را تجویز کند، همین پزشک عمومی بدون انجام معاینات بالینی و صرفا با یک مهر زدن به دفترچه درمانی، بیمار را بلافاصله به پزشک متخصص ارجاع می دهد. درواقع، نظام سلامت دارد برای یک مهرزدن ساده به دفترچه درمانی، هزینه های هنگفتی می پردازد و به خیال خودش نظام ارجاع را اجرا می کند، در حالی که این فرآیند غلط، با فرآیند علمی نظام ارجاع در کشورهای توسعه یافته، زمین تا آسمان فرق دارد.

 یعقوبی، جدی نگرفتن اجرای نظام ارجاع را موجب شلوغ شدن بی مورد مطب های تخصصی و افت کیفیت درمان دانست و خاطرنشان کرد: در اجرای نظام ارجاع، باید شناسنامه سلامت بیمار وجود داشته باشد تا پزشک خانواده با توجه به سوابق دارویی و درمانی بیمار، بهترین شیوه درمان را برای بیمار تجویز کند، اما وقتی پرونده الکترونیک بیمار وجود نداشته باشد و خود بیمار با دیدن اولین علامت بیماری به طور خودسرانه به پزشک متخصص مراجعه کند، این کار هم موجب شلوغ شدن مطب های پزشکان متخصص و فوق تخصص می شود و هم به دلیل شلوغ شدن مطب ها و کمبود وقت، درمان مطلوبی هم برای بیمار تجویز نخواهد شد. در این شرایط، چون پزشک متخصص، هیچ سابقه و اطلاعاتی درباره بیمارش ندارد، بلافاصله او را به خدمات پاراکلینیکی مثل آزمایش و عکسبرداری ارجاع می دهد.

به باور وی، از مجموع بیمارانی که در یک روز به پزشک فوق تخصص مراجعه کنند، شاید فقط 10 درصد از آنها نیاز به این سطح پیشرفته از خدمات درمانی داشته باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه سیستم نظام سلامت، باید این بیماران را با توجه به سطح و نوع بیماری شان از همدیگر جدا کند، تصریح کرد: در صورت اجرای درست پزشک خانواده و اجرای دقیق نظام ارجاع، این فرآیند علمی می تواند نیازهای بهداشتی و درمانی 80 درصد بیماران را در همان سطح اول خدمات درمانی برآورده کند، بدون آنکه بیماران به سطح تخصصی و فوق تخصصی درمان نیاز داشته باشند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا