کشف قطعه گمشده تکامل زمین

طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته محققین گروه گاندوانا، پیشنهاد شده است که برخورد منظم صفحه های قاره ها در 700 میلیون سال پیش، شرایط را برای تکامل و تغییرات کره زمین مهیا کرده است.

به این منظور محققان به کمک فناوری لیزر در آزمایشگاه علوم زمین شناسی دانشگاه تاسمانیا بیش از 4000 نمونه از دانه های پایرت که از بستر دریا از سراسر جهان جمع آوری شده بود، تحقیقات خود را آغاز کردند. این کار محققان را قادر می سازد که بر روی بسیاری از فاکتورهای موجود در 700 میلیون سال پیش متمرکز کنند. این فاکتورها شامل مس، زینک، فسفر، کبالت و سلنیم می شود که برای شروع زندگی اولیه لازم و ضروری بوده است.

شگفت انگیز ترین بخش مطالعه آن جایی است که محققان دوره های مشخصی از تاریخ زمین را کشف کردند که مقدار مواد مغذی موجود در اقیانوس ها بیش از هر زمانی دیگر در تاریخ کره زمین است. در دوره های وفور مواد مغذی، رشد پلانکتون ها افزایش چشمگیری داشته است که این رشد در ارتباط با تکامل گونه های جانوری است. دوره های ادیاکاران (635 تا 542 میلیون سال پیش) و کامبرین ( 541 تا 485 میلیون سال پیش)  مثال های از دوره هایی است که مواد مغذی در اقیانوس ها افزایش چشمگیر داشته است.

مواد مغذی موجود در اقیانوس ها سرانجام منجر به فرسایش سنگ ها و در نهایت وارد چرخه آب و هوایی می شود. سپس مواد معدنی توسط باران زمین را تغذیه می کند و مواد مغذی مجددا وارد اقیانوس ها می شود و این چرخه ادامه دارد. افزایش سرعت این چرخه و فرسایش سنگ ها در مدت طولانی سبب می شود که صفحه های زمین ساخت به یکدیگر برخورد کنند.

نظریه زمین ساخت ورقه ای در دهه 1960مطرح شد و رشته کوه هیمالیا از برخورد دو صفحه زمین بوجود آمده است. این اولین باری است که رابطه ای میان فرسایش خاک و حرکت صفحه ها و مواد مغذی بیان می شود.

فرسایش خاک از طرفی دیگر منجر به آلوده شدن خاک و انقراض گونه های جانوری اقیانوس ها می شوند. هنوز روابط بسیاری از چرخه مواد مغذی و حرکت صفحه ای زمین باقی مانده است که نیاز به اثبات دارد. چیزی که مشخص است رخ دادن حرکت صفحات زمین و تکامل زمین در یک زمان مشخص است. حال باید فاکتور های موثر دیگر نیز مورد بحث و تحقیق قرار گیرد.