نقشه‌ آنزیم کنترل کننده سرطان برملا شد

آنزیم ADAm17 نقش بسیار مهمی در رشد تومورهای سرطانی ایفا می‌کند؛ عملکرد این آنزیم بعنوان یک جفت مولکولی جداکننده، جداسازی مولکول‌ها از سطح سلول است که باعث افزایش رشد سلول می‌شود.

در سلول‌های سرطانی، این رشد سلولی بیش از حد فعال شده و درنتیجه، تومور سرطانی با سرعت غیرقابل کنترل شروع به رشد می‌کند.

محققان همواره بدنبال یافتن راه‌هایی برای محدود کردن فعالیت آنزیم ADAM17 و درنتیجه توقف رشد تومور سرطانی هستند؛ توقف این روند با استفاده از داروهای متفاوت، با عوارض جانبی متعددی در بیماران همراه است.

محققان دانشگاه کپنهاگ در تحقیقات خود کشف کردند، پروتئین PACS-2 نقش موثری در انتقال آنزیم  ADAM17 در سلول‌ها ایفا می‌کند. این آنزیم دائما در حال ورود بداخل و خروج از سلول است، اما برای جداسازی مولکول‌ها و کمک به رشد سلول باید در سطح سلول قرار بگیرد.

محققان دریافتند، بدون حضور پروتئین PACS-2، بازگشت منظم این آنزیم به سطح سلول کاهش پیدا کرده و دیگر قادر به کمک به رشد سلول‌های سرطانی نخواهد بود.

تلاش‌های برای تولید داروی مهارکننده آنزیم ADAM17 انجام شده است، اما بیماران دچار عوارض جانبی می‌شوند، چراکه داروها، سایر آنزیم‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ اگر بتوان پروتئین PACS2 را مهار کرد، تنها عملکرد آنزیم ADAM17 متوقف می‌شود.

محققان در حال انجام مطالعات بالینی بر روی حیوانات برای بررسی اثرات مهارکردن آنزیم ADAM17 هستند. نتایج این یافته مهم به ارتقاء و توسعه درمان‌های جدید سرطان در آینده کمک شایانی خواهد کرد.

نتیجه این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا