رویکرد جدید برای تشخیص سریع و آسان‌تر سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در جهان محسوب شده و سالانه منجر به مرگ 700 هزار نفر می شود. متاستاز شدن و گسترش سلول‌های سرطانی به سایر نقاط بدن بدلیل تشخیص دیرهنگام، یکی از دلایل اصلی نرخ بالای مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان محسوب می‌شود.

محققان موسسه فناوری کالیفرنیا رویکرد جدیدی را توسعه داده‌اند که به تشخیص سریع‌تر سرطان روده بزرگ کمک می‌کند. درحال حاضر اندازه متوسط بیوپسی مورد نیاز برای تشخیص سرطان روده بزرگ حدود 300 میلی گرم است، اما در روش جدید تنها به 500 میکروگرم از بافت نیاز است که میزان تهاجمی بودن بیوپسی را بشدت کاهش می‌دهد.

محققان بر فعالیت یک پروتئین موسوم به DNMT1 بعنوان شاخص احتمالی شکل‌گیری سرطان تمرکز کردند. این فرآیند طبیعی و ضروری، یک روش ویرایش ژنتیکی است که ژن‌ها را خاموش کرده و درعین حال، بعنوان شاخص اولیه سرطان و بخصوص رشد تومور شناخته می‌شود.

درصورت از کنترل خارج شدن متیلاسیون DNMT1، وضعیتی موسوم به هایپرمتیلاسیون روی می دهد که منجر به سرکوب ژن‌هایی می‌شود که در توقف رشد تومور یا بیان پروتئین‌های موثر در بازسازی دی‌ان‌ای نقش دارند.

محققان یک پلت‌فرم الکتروشیمیایی برای اندازه‌گیری فعالیت پروتئین DNMT1 در نمونه‌های بافتی خام – شامل تمام مواد بافتی –  ابداع کردند.

دو آرایه از الکترودهای طلا در بالا و پایین یکدیگر قرار گرفته و در بلوک‌های تفلون جاسازی شدند. الکترودها از طریق یک جداکننده نازک، از هم جدا شده و یک مخزن برای محلول ایجاد کردند. رشته‌های دی‌ان‌ای به الکترودها متصل شده و سپس نمونه بافت بعنوان محلول درون مخزن ریخته شدند.

پروتئین DNMT1 در نمونه بافت شروع به متیلاسیون دی‌ان‌ای می‌کند؛ با اعمال جریان الکتریکی به الکترودهای پایین، نمونه‌ها با فعالیت پروتئین DNMT1، جریان الکتریکی را به الکترودهای بالایی منتقل می‌کنند که این فعالیت قابل اندازه‌گیری است.

با استفاده از روش جدید، فعالیت پروتئین DNMT1 در 10 جفت از نمونه بافت‌های انسانی، هرکدام متشکل از یک بافت سرطانی و یک بافت سالم اندازه‌گیری شد که افزایش قابل توجه فعالیت DNMT1 یا هایپرمتیلاسیون را در نمونه بافت سرطانی نشان می‌داد.

محققان امیدوارند با استفاده از یک رویکرد کلی مشابه، آزمایش ساده، ارزان و قابل حملی را توسعه دهند که در منزل نیز قابل استفاده بوده و زمینه را برای تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ و شروع درمان فراهم سازد.

نتایج این تحقیق در مجله Chemistry & Biology منتشر خواهد شد.