گزارش ویدئوئی از بررسی یخ های قطبی با استفاده از امواج صوتی

سینا پرس : پژوهشگران در تحقیقات خود ، موفق به ثبت مراحل جدا شدن توده های یخ از یخچال های قطبی بر اساس دریافت امواج صوتی شده اند . این پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند با بررسی و ثبت امواج صوتی منتشر شده از سوی یخچال های طبیعی می توان به فعل و انفعالات درونی آن ها پی برد . برای مثال صدای تولید شده از سقوط یک کوه یخی در داخل آب که از یخچال طبیعی جدا شده است ، با صدای سر خوردن و حرکت آن قطعه بزرگ یخی روی سطح یخچال قطبی کاملا متفاوت است .

پژوهشگران اعتقاد دارند با استفاده از این روش و از طریق نصب میکروفون های دریافت کننده صدا در زیر آب های مناطق قطبی ، قادر به بررسی و تحت نظر قرار داشتن یخچال های قطبی و توده های یخ شناور باشند که این موضوع با توجه به روند تغییرات آب و هوائی و ذوب یخ های قطبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

این تیم پژوهشی که با شرکت دانشمندان بین المللی از کشورهای مختلفی از جمله لهستان ، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در حال پژوهش هستند ، در مطالعات خود روند ذوب و فرسایش یخچال طبیعی Hans را در مجمع الجزایر Svalbard در کشور نروژ ، تحت نظر قرار دادند . گفتنی است این مجمع الجزایر در آب های اقیانوس منجمد شمالی قرار دارد .

در همین زمینه اسکار گلو واکی Oskar Glowacki از موسسه ژئوفیزیک آکادمی علوم لهستان اعلام کرد : ” استفاده از امواج صوتی ، ما را قادر می کند تا اطلاعات بسیار دقیقی از یخچال های قطبی و تغییرات آن ها به دست آوریم . ما میکروفون های ویژه ای را در زیر آب قرار می دهیم ( این میکروفون های مخصوص زیر آب hydrophones نام دارند ) و با استفاده از دستگاه های ویژه ای به بررسی و تحلیل این اصوات می پردازیم . “

همان طور که در ویدئو مشاهده می شود ، پژوهشگران در ادامه مطالعات خود این امواج صوتی را با تصاویر دریافت شده از همان محل ترکیب کرده و در نتیجه می توانند تغییرات فیزیکی مشهود و غیر مشهود این یخچال ها را تحت نظر داشته باشند .