برنامه های جهاد دانشگاهی در نمایشگاه امسال

به گزارش خبرنگار سیناپرس، نشست خبری بخش دانشگاهی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بعدازظهر امروز (دوم تیرماه) در محل سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: در سال گذشته کل فضایی که در اختیار بخش دانشگاهی بود 90 متر بود و به همین دلیل در آن دوره تصمیم بر این شد که نمایشگاه به صورت موضوعی برگزار شود. اما مشکل فضا امسال برطرف شده و بیش از 10 برابر پارسال فضای نمایشگاهی داریم و با آسودگی خاطر می‌توانیم توانمندی‌ها را نمایش دهیم.

حمید صابر فرزام با اشاره به کاهش 50 درصدی بودجه نمایشگاه امسال در مقایسه با پارسال، خاطرنشان کرد: کاهش بودجه ما را دچار مشکل کرده ولی با مساعدت سازمان‌های متولی در حوزه دانشگاهی سعی می‌کنیم با حداقل بودجه حداکثر بازدهی را داشته باشیم.

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا افزود: در نمایشگاه قرآن هدف این نیست که فقط به دنبال تبلیغات باشیم بلکه هدف این است که توانمندی‌ها و خلأها را نشان دهیم که بتوانیم با کمک هم آن‌ها را رفع کنیم. هر مجموعه و هر بخشی اگر ادعا کرد که در قله است قطعاً زمان سقوط آن مجموعه است. همیشه راه برای وسعت و بهبود بخشیدن وجود دارد.

رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در ادامه گفت: امسال طبق تصمیم شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، مسوولیت بخش دانشگاهی به جهاد دانشگاهی واگذار شده است. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، پیام نور، علوم و معارف قرآن، آزاد اسلامی و همچنین بسیج دانشجویی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و خود جهاد دانشگاهی مجموعه‌هایی هستند که در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت.

وی افزود: امسال به جز بخش دانشگاهی، بخش انجمن دانشجویی هنرمندان دینی و قرآنی را داریم که حدود 60 دانشجو، آثاری را که تولید کرده‌اند در 23 غرفه نمایش خواهند داد. از سازمان زیباسازی شهر تهران برای حمایت از این بخش تشکر می‌کنیم.

صابر فرزام متذکر شد: در سال گذشته با وجود اینکه نشست‌ها در سطح بالایی برگزار می‌شد ولی روزه‌داران توانایی حضور کامل را نداشتند. امسال پیشنهاد شد که نشست‌های خاصی را در نمایشگاه برگزار کنیم و نشست‌های تخصصی را در طول سال در دانشگاه‌ها برگزار کنیم. قرار بر این است که دستاوردهای نشست‌های برگزار شده در دانشگاه‌ها در نمایشگاه بیست و چهارم به نمایش دربیاید. برای نمایشگاه امسال قریب به 40 نشست برنامه‌ریزی شده است ولی خیلی تخصصی نیستند.

در بخش دیگری از نشست، رشید جعفرپور؛‌ مسوول پشتیبانی فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم با اشاره به توانایی انتخاب جهاد دانشگاهی برای برگزاری بخش دانشگاهی نمایشگاه امسال، گفت: امسال، سال همدلی و همزبانی است و قرآن و عترت محور هم‌دلی و هم‌زبانی است. بنابراین فضای نمایشگاه می‌تواند تقویت‌کننده همدلی و همزبانی با تمسک به قرآن و عترت باشد.

جعفرپور با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم اظهار کرد: معرفی و ارایه دستاوردهای وزارت علوم و محصولاتی که دانشگاه‌ها ارسال‌ کرده‌اند، ارایه پوسترهای جشنواره‌هایی که وزارت علوم برگزار می‌کند، همچنین ارایه پایان نامه های دانشجویی با موضوع قرآن و عترت، از مهم‌ترین برنامه‌های وزارتخانه است.

وی در ادامه گفت: آثار هنری مسابقات قرآن و عترت در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود. چهار نشست با محور قرآن و آزاد اندیشی خواهیم داشت و زمینه حضور کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها را فراهم خواهیم کرد. دانشگاه تهران که مجمع قرآنی را دارد و دانشکده علوم حدیث شهرری به عنوان دانشگاهی تخصصی، دو دانشگاهی هستند که فضای مستقلی برای نمایش محصولات خود دارند.

در ادامه این نشست خبری، صابر فرزام با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و بسیج دانشجویی، در توضیح برنامه‌های جهاد دانشگاهی در نمایشگاه امسال، گفت: جهاد دانشگاهی در چند حوزه حضور خواهد داشت؛ مرکز فعالیت‌های بین رشته‌ای قرآن کریم،‌ کلان برنامه هفت شهر شایستگی، طرح ملی مرکز رشد قرآنی، طرح ملی دانشجو معلم قرآن. ثبت نام در طرح معلم قرآن در نمایشگاه انجام می‌شود. دانشجویانی که علاقه‌مند باشند به عنوان مربیان قرآن در طرح‌های جهادی و هر جایی که نیاز به آموزش قرآن باشد از آن‌ها استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به زودی پژوهشکده میان رشته‌ای قرآن کریم تأسیس می‌شود. بخش مشاوره پایان‌نامه‌نویسی را خواهیم داشت. جهاد دانشگاهی اعلام آمادگی کرده است که حمایت لازم و معرفی اساتید را داشته باشد. در اولین مرکز رشد فناوری‌های قرآنی هم از ایده‌هایی که محصولات قرآنی تولید می‌کنند و قابلیت تجاری‌سازی داشته باشند حمایت می‌شود.

صابر فرزام افزود: به برترین‌های دومین جشنواره آثار میان‌رشته‌ای قرآن کریم جوایزی تعلق خواهد گرفت. از هر ایده‌ اشتغال‌زایی که دانشجویان دارند حمایت خواهیم کرد.

در ادامه عبدالرضا صادقی؛ مدیرکل فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: خروجی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد که در طول سال برگزار می‌شود در نمایشگاه قرآن به نمایش درمی‌آید. در بخش محتوایی نمایشگاه رمضان، 130 پایان‌نامه قرآنی در معرض نمایش قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: مسابقات دانشگاه آزاد در سه بخش دانشجویان، اساتید و کارکنان برگزار می‌شود که در نمایشگاه فقط بخش دانشجویی را خواهیم داشت. کرسی‌های آزاد اندیشی و نشست‌هایی را نیز برگزار خواهیم کرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا