انتقال هدفمند داروها با نانوشناگرهای مغناطیسی

این نانوربات‌ها از منافع زیادی برای بیماران برخوردار هستند؛ بطورمثال قادر به برنامه‌ریزی برای از بین بردن هدفمند سلول‌های سرطانی هستند که خطر عوارض جانبی و نیاز به عمل جراحی را کاهش داده و روند بهبود را سرعت می‌بخشند.

اما میکرو و نانوربات‌ها در محیط‌های مایع با عدد رینولدز پایین، نیازمند استراتژی‌های خاصی برای شنا کردن هستند.

مطالعه قبلی بر روی حرکت چرخشی تاژک باکتریایی یا حرکت ضربانی تاژک یوکاریوتی متمرکز بود؛ چالش اصلی در طراحی این نانوربات‌ها امکان شنا کردن آنها در درون مایعات بدن است.

محققان موسسه رباتیک و سیستم‌های هوشمند زوریخ در تحقیقات اخیر خود، زنجیره‌هایی مبتنی بر نانوسیم به قطر 200 نانومتر طراحی کردند که توسط یک میدان مغناطیسی مسطح- نوسانی القا می‌شود. این طراحی شامل یک بخش پلیمری و دو بخش نانوسیم‌های فلزی و مغناطیسی است.

این طراحی ویژه، بازدهی شنای نانوربات را بطور قابل توجهی افزایش داده و امکان تنظیم ویژگی‌های هندسی و مواد برای برنامه‌های خاص را فراهم می‌کند.

نانوربات طراحی شده درون مایعی با ضخامت بیشتر از گلبول‌های خون قرار داده شد. با اعمال یک میدان مغناطیسی نوسانی، نانوشناگرها در وضعیتی به شکل S شروع به حرکت کردند. این میدان مغناطیسی می‌تواند نانوشناگرها را برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده، هدایت کند.

نتایج این تحقیق در مجله Nano Letters منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا