نوزادان بی خواب ،کودکانی با مشکلات عاطفی

تحقیقات نشان داده 19 درصد از نوزادان زیر یک سال به مشکلاتی در خوابیدن از جمله بیدار شدن مکرر در شب یا ناتوانی در به خواب رفتن بدون کمک والدین خود دچار هستند.

«فالون کوک» محقق موسسه تحقیقاتی مرداک در ملبورن استرالیا و همکارانش که این تحقیق را انجام داده اند، می گویند: آشفتگی خواب در نوزادی می تواند پیش نشانه ای از استعداد ابتلا به مشکلات سلامت روانی بi ویژه اضطراب در دوران کودکی باشد.

پیش از این، تحقیق دیگری رابطه بین ضعف سلامت روانی در کودکان با مشکلات خواب در دوران نوزادی را نشان داده بود.

در این تحقیق تازه، محققان هزار و 460 مادر و نوزاد در استرالیا را بررسی کردند. مادران اطلاعات مربوط به الگوهای خواب نوزادان خود در 3، 6 ، 9 و 12 ماهگی و وضعیت سلامت روانی آنها در سنین 4 تا 10 سالگی را تهیه کردند.

یک چهارم این نوزادان الگوهای خواب پایدار داشتند، 56 درصد آنها دارای مشکلاتی در خوابیدن بودند و حدود 20 درصد از آنها از مشکلات حاد و مزمن در خوابیدن رنج می بردند.

 نوزادانی که مشکل خواب شدید و مداوم داشتند، در مقایسه با شیرخواران با الگوی خواب پایدار، در سن 4 سالگی  تقریباً سه برابر بیشتر دارای علائم مشکلات عاطفی بودند. همچنین آنها تا سن 10 سالگی در مقایسه با دیگر کودکان، با دو برابر احتمال بیشتر ابتلا به اختلالات عاطفی روبرو بودند.

اختلالات عاطفی در این کودکان، شامل اضطراب جدایی، ترس از حضور در اجتماع، ترس از مکان های شلوغ (آگورافوبیا)، اختلال وسواس فکری، فوبیاهای خاص، اختلال هراس، اختلال استرس پس از سانحه، اضطراب عمومی، افسردگی و اختلال دو قطبی بودند.

براساس این مطالعه، نوزادانی که دارای مشکلات جدی در خواب هستند تا سن ده سالگی، بیش از دو برابر دیگران، با احتمال دچار شدن به اضطراب جدایی، ترس از آسیب جسمی و اضطراب کلی روبرو هستند. اما این تحقیق فقط ارتباط بین این دو امر و نه رابطه علت و معلولی را ثابت کرده است.

نتایج این تحقیق به تازگی به صورت آنلاین در مجله Archives of Disease in Childhood منتشر شده است. نویسندگان این تحقیق در یک خبرنامه نوشتند: نوزادان دچار مشکلات شدید خواب، باید برای جلوگیری از بروز مشکلات سلامت روانی در دوران کودکی، تحت مراقبت قرار گیرند.

مترجم: محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا