با آب‌پرتقال به جنگ چاقی بروید

پژوهشگران در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که معادل فقط دو و نیم لیوان آب‌پرتقال در روز می‌تواند روند چاقی را معکوس کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش دهد.

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند مولکولی به نام نوبیلتین (nobiletin) که در پرتقال‌ها و نارنگی‌های شیرین وجود دارد، می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد.

پژوهشگران دانشکده پزشکی و دندانپزشکی شولیک کانادا دریافتند موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب و پر کلسترول تغذیه‌شده و به آن‌ها نوبیلتین نیز داده می‌شود، به طرز چشمگیری لاغر هستند و سطح مقاومت به انسولین و چربی‌های خون در آن‌ها در مقایسه با موش‌هایی که از چربی بالا با رژیم غذایی پر کلسترول به‌تنهایی و بدون نوبیلتین تغذیه می‌شوند، کاهش پیدا می‌کند.

یافته های این تحقیقات نشان می دهد که می‌توان از نوبیلتین در موش‌هایی که دارای تمام نشانه های چاقی هستند، برای معکوس کردن این علائم استفاده کرد. همچنین این مولکول برای کاهش پلاگ و رسوب رگ‌ها که به تصلب شرایین شهرت دارد، مفید است.

نوبیلتین یک فلاونوئید جداشده از مرکبات است که فعالیت آن برای رهایی از اختلال در تنظیمات متابولیک مفید است. این مولکول، اختلال تنظیم فشار متابولیک موش‌های دارای چربی بالا را کاهش می‌دهد.

پروفسور موری هوف (Murray Huff) استاد دانشکده شولیک بیش از یک دهه در حال مطالعه و تحقیق در رابطه با اثرات نوبیلتین است. او از تحقیقاتش در این رابطه می‌گوید: «ما نشان داده‌ایم، می‌توان از نوبیلتین در موش‌هایی که دارای تمام نشانه های چاقی هستند، برای معکوس کردن این علائم استفاده کرد. همچنین این مولکول برای کاهش پلاگ و رسوب رگ‌ها که به تصلب شرایین شهرت دارد، مفید است.»

لازم به توضیح است که پروفسور هوف و گروه تحقیقاتی‌اش در موسسه پژوهشی روبرتز (Robarts) هنوز موفق نشدند بفهمند که دقیقاً کار نوبیلتین چیست.

محققان فرض كردند كه احتمالاً این مولكول در مسیری كه چربی بدن کنترل می‌شود، با یک تنظیم‌کننده به تنظیم چربی می‌پردازد. این تنظیم‌کننده با نام AMP Kinase، دستگاه‌هایی را كه در بدن چربی‌ها را می‌سوزانند، فعال می‌کند و هم‌زمان از تولید چربی جلوگیری می‌نماید.

بااین‌حال، هنگامی‌که محققان اثرات نوبیلتین را روی موش‌های اصلاح‌شده ژنتیکی برای از بین بردن تنظیم‌کننده AMP Kinase بررسی کردند، دریافتند که اثرات مشابه است.

به گفته پروفسور هوف، «این نتیجه به ما نشان می‌دهد كه نوبیلتین روی تنظیم‌کننده AMP Kinase عمل نمی‌کند و در حال گذر از تنظیم‌کننده اصلی نحوه استفاده چربی در بدن است.»

او در ادامه توضیحاتش عنوان کرد: «در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چگونه نوبیلتین چنین علمی را انجام می‌دهد؟» وی معتقد است بااینکه چگونگی عملکرد نوبیلتین هنوز ناشناخته و همچون راز باقی‌مانده اما نتایج اخیر هنوز ازنظر بالینی دارای اهمیت است، زیرا نشان می‌دهد که نوبیلتین با سایر داروهایی که روی سیستم تنظیم‌کننده AMP Kinase عمل می‌کنند، تداخل پیدا نخواهد کرد. او تأکید کرد، به‌عنوان‌مثال درمان‌های فعلی برای دیابت مانند متفورمین، با این روش عمل می‌کنند.

مرحله بعدی این پروژه تحقیقاتی، انتقال فاز مطالعات به حیطه انسان بوده تا مشخص شود که آیا نوبیلتین دارای همان اثرات متابولیکی مثبت در انسان است یا خیر؟

در آخر هاف اظهار داشت: «چاقی و سندرم متابولیک ناشی از آن، بار سنگینی برای سیستم مراقبت‌های بهداشتی ما است و مداخلات اثربخش ما بسیار کم بوده است. ما باید به تحقیقاتمان ادامه دهیم تا بتوانیم درمان‌های جدید را کشف کنیم.»

این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تحقیقات لیپید (Lipid Research) به چاپ رسیده و برای علاقه‌مندان و محققان قابل‌دسترس است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا