کدام گیاهان برای درمان پسوریازیس مفیدند؟

جوانی سی ساله هستم که متاسفانه که چندی است مبتلا به بیماری پسوریازیس شده ام. بیماری که تاثیر زیادی بر روابط اجتماعی و کاری من گذاشته است. آیا این بیماری با استفاده از گیاهان دارویی قابل درمان است؟

پسوریازیس در اثر تولید بیش از حد سلول های کراتین پوست (که بالغ نشده و به کراتین طبیعی تبدیل نمی شوند) ایجاد می شود. این بیماری را می توان به اختلال ایمنی مربوط دانست. شاید این بیماری به دنبال عفونت استرپتوککی یا جراحت پوست نیز ایجاد شود. از سوی دیگر می توان آن را به شخصیت عصبی و گوشه گیر و عدم تمایل به نزدیک شدن به دیگران مربوط دانست که ممکن است با استرس و نگرانی تشدید شود.

معمولا استعداد ابتلا به پسوریازیس خانوادگی است. ایجاد لکه های قرمز روی پوست، پوسته های ریز نقره ای رنگ و همچنین دوره عود و بهبود بیماری از مهمترین علایم کلیدی این بیماری محسوب می شوند.

گیاه «بی تی راخ»، اثر پاک کننده، ادار آور و قابض دارد و برای بسیاری از انواع ناراحتی های پوستی مفید است. بهتر است ده میلی لیتر افشره تازه یا دمکرده این گیاه سه بار در روز، به صورت پماد یا کرم مصرف شود. این گیاه را می توان با شبدر چمنی (برای کاهش تکثیر سلول ها) یا پاک کننده های محرک مانند گزنه و علف خنازیر استفاده کرد؛ سه قسمت از این گیاه با دو قسمت گیاه دیگر را مخلوط و استفاده کنید.

ترشک مواج از دیگر گیاهانی است که اثر پاک کننده، ادرار آور و ملین، محرک جریان صفرا و پاک کننده بدن از سموم دارد. این گیاه به صورت دمکرده یا تنتور مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه در ترکیب با گیاه بابا آدم به عنوان پاک کننده کاربرد دارد. برای تقویت اثر پاک کننده و خنک ساختن کبد نیز می توان به این گیاه علف خنازیر را اضافه کرد.

همچنین گل میمونی اثر ضد التهاب، پاک کننده و محرک جریان خون دارد و برای بسیاری از بیماری های مزمن پوستی مفید است. این گیاه نیز به صورت دمکرده یا تنتور مصرف می شود. این گیاه همراه با شبدر چمنی یا بنفشه برای کمک به عادی کردن رشد سلول های پوست، یا با گیاهان پاک کننده ای مانند شبدر چمنی و ترشک مواج مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه محرک قلب است از اینرو در اختلالات ضربان قلب باید از مصرف آن پرهیز شود.

تاج ریزی پیچ نیز اثر ضد التهاب و تونیک کبدی دارد. این گیاه در صورت همراهی پسوریازیس با بیماری های روماتیسمی مفید است. جوشانده 15 گرم تاج ریزی پیچ در نیم لیتر آب روزی سه لیوان یا حداکثر هفت و نیم میلی لیتر تنتور در روز مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه را می توان به صورت ساده یا همراه با گیاهان پاک کننده (مانند علف خنازیر) یا داروهای نیروبخش( مانند سپرک) بکار برد. البته مصرف مقادیر زیاد این گیاه ممکن است باعث تهوع و تپش قلب شود.

شبدر قرمز نیز اثر پاک کننده و ادار آور دارد و برای بسیاری از بیماری های پوستی مفید است. این گیاه به صورت دمکرده یا تنتور، به شکل پماد یا کرم مصرف می شود. این گیاه را می توان با گیاهان ضد التهاب و پاک کننده مانند علف شیر، تاج ریزی پیچ، ترشک مواج یا با 10 قطره تنتور گیاه نوش استفاده کرد.

*دکترعباس حاجی آخوندی، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا