راه حلی جدید برای جلوگیری از پیشروی دریا

پدیده تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین در دهه های اخیر سبب گرم شدن عمومی آب دریاها و اقیانوس های جهان شده است که این موضوع به نوبه خود تغییرات شگرفی در ساختار اکوسیستم و چرخه جریانات دریائی داشته است . این مساله سبب شده است که یخ های قطبی در قطب های شمال و جنوب کره زمین با سرعت زیادی ذوب شده و به این ترتیب حجم زیادی آب وارد چرخه اقیانوس ها می شود . این موضوع به تدریج سبب بالا آمدن سطح آب دریاها شده و به صورت بالقوه تهدیدی برای بسیاری از مناطق ساحلی دنیا به شمار می رود . باید در نظر داشت که گرمایش زمین و افزایش حرارت عمومی هوا و آب های اقیانوسی تنها دلیل ذوب یخ های قطبی نبوده و با توجه به افزایش سطح آلاینده های جوی مانند مونو اکسید کربن و ترکیب آن با آب اقیانوس ها ، درصد اسیدی بودن اقیانوس ها افزایش یافته و این موضوع نیز به نوبه خود در تسریع روند شتابناک ذوب یخ های قطبی موثر است .

کارشناسان پیش بینی می کنند با توجه به روند فعلی افزایش سطح آب دریاهای آزاد جهان ، بسیاری از کشور ها مانند مالدیو ، هلند و برخی مناطق حوزه دریای کارائیب در خطر غرق شدگی قرار گرفته و همچنین شهرهای ساحلی فراوانی در سراسر دنیا دچار تخریب بر اثر پیشروی خط ساحلی به داخل خشکی شوند .

به تازگی یک مهندس اهل کشور بولیوی با نام کارلوس تامیو Carlos Tamayo ، راه حلی جدید برای مقابله با تهدید پیشروی آب دریاها و افزایش سطح دریاهای آزاد ارائه کرده است . این طرح در مسابقات تاثیرات جهانی Global Impact competition که توسط  دانشگاه سینگولاریتی در پردیس علوم یا سیلیکون ولی Silicon Valley's Singularity University برگذار شده بود ارائه شده و موفق به کسب جایزه برتر شد .    

این مهندس پژوهشگر در گفتگو با خبر گزاری ای اف ای efe  فرانسه اعلام کرد : " قطعا تاثیر افزایش سطح آب دریاها در شهرهایی مانند میامی و  فورت لادردیل ، فلوریدا مشاهده خواهد شد و این موضوع  مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا