کشف آرواره باستانی گونه ای ناشناخته از انسان ها

سینا پرس : یک ماهیگیر تایوانی در حین انجام کار روزانه خود موفق به صید شی عجیبی در تور ماهی گیری خود شد . این ماهیگیر که در آب های کانال پنگهو Penghu Channel در حال صید ماهی بود ، در میان تور ماهی گیری خود با بقایای یک آرواره و فک انسان برخورد کرد . خوشبختانه وی این آرواره را نگهداشته و به مسئولان منطقه خبر داد . بررسی های انجام شده توسط باستان شناسان نشان می دهد که این قطعه استخوانی ، بقایای فک زیرین یک انسان تنومند و قوی هیکلی است که در حدود 190 هزار سال پیش زندگی می کرده است .

تیمی از دانشمندان و متخصصین بین المللی از کشورهای ژاپن ، تایوان و استرالیا در حال مطالعه و بررسی بر روی این قطعه استخوانی هستند . این تیم تحقیقاتی نتایج اولیه گزارش های خود را در مجله علمی Nature Communications به  چاپ رساندند .

این تیم تحقیقاتی در ابتدا به بررسی مقایسه ای این قطعه استخوانی با سایر داده های باستان شناسی این منطقه پرداخته و میزان فلورین و سدیم موجود در این استخوان را با استخوان سایر موجوداتی که در این زمان زندگی می کردند مقایسه کرده و دریافتند این منطقه در زمان گذشته ، بخشی از خاک اصلی آسیا محسوب می شده است زیرا در آن دوره سطح آب دریاها پائین تر بوده و این مناطق قابل سکونت بودند ولی رفته رفته با بالا آمدن سطح آب دریا ، این بخش از آسیا به زیر آب فرو رفته است .

این فسیل استخوانی کمی بیشتر از ده سانتیمتر طول داشته و هنوز چهار دندان آن بر روی فک باقی مانده که دو تای آن ها دندان های آسیاب هستند . این فسیل باستانی که بر اساس نام منطقه ای که در آن کشف شده است با عنوان فسیل Penghu نامگذاری شده ،از نظر ساختاری و فرم ظاهر  بسیار  شبیه به فسیل 400 هزار ساله کشف شده در جنوب شرقی چین است .

برخی از پژوهشگران احتمال می دهند این فسیل به نوعی خاص از نژاد ناشناخته بشری تعلق داشته باشد که این موضوع می تواند اهمیت این کشف را دو چندان سازد .

در همین رابطه یوسو کو کایفو  Yousuke Kaifu سرپرست این تیم پژوهشی که از کشور ژاپن و موزه ملی علوم و طبیعت Japan’s National Museum of Nature and Science به این ماموریت اعزام شده است ، در مورد این فسیل به Live Science اعلام کرد : " ما باید بخش های دیگری از این فسیل را به دست بیاوریم تا به صورت دقیق تر قادر به کشف ماهیت این انسان باستانی شویم . در حقیقت کشف نوع و نژاد این انسان می تواند به صورت جدی در پی کشف قطعات دیگری از این اسکلت ، مورد بحث و گفتگو قرار گیرد . "