سهم شهرداری در آلودگی هوای تهران

نشست «سهم شهرداری تهران در آلودگی هوای تهران» با حضور آرش حسینی میلانی عضو کمیسیون سلامت شهری شورای شهر تهران، داریوش گل علیزاده معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست و سید امیر منصوری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دبیر پانل در گالری نظر گاه برگزار شد.

 آلودگی هوای تهران، معضلی که هرسال با پدیده وارونگی هوا در پاییز و زمستان،شاخص های سلامت هوای تهران را به مرز هشدار میرساند در این یک ماه گدشته به تناوب بارها و بارها بحث داغ رسانه ها بود.

تا آنجا که محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در پاسخ سوال مجری صدا وسیما، سهم شهرداری تهران در آلوگی هوا را چیزی در حدود 25 درصد دانسته و نقش 14 سازمان دیگر در رفع این مشکل را گوشزد نمود. همین اظهار نظر موضوع سومین جلسه بررسی و تبادل نظر گالری نظر گاه با عنوان وقتی همه خواب بودیم 3  قرار گرفت.

 سید امیر منصوری، با طرح مساله نشست گفت: «چون بحث حمل و نقل شهری به عهده شهرداری است، سهم شهرداری تهران در آلودگی هوا را نمی توان انکار کرد. در بودجه سال 98 شهرداری بررسی ها نشان داد به طور مستقیم و غیر مستقیم چیزی نزدیک به 80 درصد هزینه های مختلف برای مترو شده است.

در این زمان که کشور در شرایط تحریم قرار دارد و در به دست آوردن تکنولوژی با مشکل رو به رو هستیم، پروژه ساخت مترو اقدامی زمان بر و زمین گیر کننده است. گره زدن حل ترافیک و آلودگی به چنین پروژه ای اشتباه راهبردی بوده است.».

وی تاکید کرد : بین سهم تولی گری با تصدی گری شهرداری تهران باید فرق گذاشت. شهرداری در جایگاه متولی اصلی بایستی از سایر دستگاه ها مطالبه گری کند و نقش وکیل مردم را به درستی انجام دهد. نقشی که به نظر می‌رسد به خوبی ایفا نکرده است.

منصوری در ادامه گفت : «در گذشته پروژه موفق بی آر تی طراحی و اجرا شد. پروژه ای که برای برقراری عدالت اجتماعی موفق بود اما متاسفانه دیگر تجهیز نشد و به حال خود راه شد.»

 در ادامه مهندس داریوش گل علیزاده با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوا ادامه داد: بسیاری از طرح های ما در سال های گذشته باعث ترافیک و گرایش مردم به سمت خودروهای شخصی شد، در حالی که می‌توانستیم برنامه را از خودرو محوری خارج کنیم. هر چند دولت‌ها در مراحلی برای حل این مشکلات کمکی نکرده اند اما شهرداری هم نتوانست به سمت توسعه حمل ونقل عمومی برود. بنابراین موضوع فعلی ناکارآمدی حمل ونقل عمومی است.» وی ادامه داد: «شورای شهر تهران باید شورای شهر شود نه شورای شهرداری.

 در ادامه حسینی میلانی گفت: طبیعتا شهرداری و سازمان محیط زیست به تنهایی نمیت وانند مشکل آلودگی هوا را حل کنند و به مشارکت نیاز دارند.

وی افزود : قانون هوای پاک سازمان محیط زیست بعد از سالها تدوین شد و طبق این قانون رئیس کارگروه هوای پاک در تهران استاندار است.آیا ساز و کار استانی برای حل این مشکل کفایت لازم را دارد؟

من با سهم بندی برای شناسایی مقصر آلودگی هوای تهران مخالفم. در این موضوع مردم هم مسئول هستند و باید مشارکت کنند.

وی به شرایط اقلیمی شهر تهران هم اشاره کرد و گفت: توان شهر تهران چقدر است؟ به خاطر موقعیت جغرافیایی در 100 روز از سال با وارونگی مواجهیم و وضع تهویه هوا به یک سوم می رسد.

شرایط جغرافیایی به ما تحمیل شده و توان فراتر از آن نیست و سهم صنایع هم در این آلودگی تاثیر گذار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا