سازو کار اجرایی سند دیپلماسی علم و فناوری کشور تعیین شد

 دکتر منصور کبگانیان شامگاه سه شنبه بعد از جلسه 63 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: یکی از موارد دستور این کار جلسه مشخص شدن سازوکار اجرایی سند دیپلماسی علم و فناوری کشور بود.وی اظهار کرد: برای اینکه همکاری های بین المللی در حوزه های مرتبط با علم و فناوری ساماندهی شود، بندهایی برای این منظور به تصویب رسید و تعاریفی تکمیل شد که ماده (2) این سند مربوط به ماموریت ها بود که در قالب 11 ماموریت به تصویب رسید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تحقق سیاست های کلی علم و فناوری – تحقق اسناد دیگر در حوزه آموزش ، هماهنگی و تقویت همکاری های مشترک بین المللی ، بسترسازی جهت اقتدار و قدرت نرم و فرهنگی کشور به منظور تعامل سازنده با دیگر کشورها به ویژه کشورهای مسلمان و کمک به توسعه علم و خدمات برخی از این ماموریت ها است.

کبگانیان افزود: حمایت و تسهیل توسعه بازار محصولات و خدمات دانش بنیان در بازارهای هدف کمک به ارتقای سطح بین المللی مراکز حوزوی – دانشگاهی و پژوهشی و صیانت از سرمایه ها و توانمندی های مادی و معنوی دانشمندان و متخصصان در تعاملات علمی و فناوری از دیگر ماموریت های این ستاد است.

وی با بیان اینکه در این جلسه سازوکارهای اجرایی و ترکیب اعضای ستاد مشخص شد گفت: در سازوکار اجرایی سه وظیفه در سه بند مشخص شد که سیاستگذاری هماهنگ و نظارت کلان بر اجرای سند دیپلماسی علم و فناوری بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شد.

وی ادامه داد: رصد تحقق اهداف این سند و کمک به اجرایی شدن ماموریت ها و راهبردها جزو وظایف ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور تعیین شد.

وی افزود:بند سوم ، وظیفه ستاد دیپلماسی علم و فناوری مشخص شد که عبارت است از هماهنگی راهبری ارزیابی و پایش شاخص های ماموریت ستاد و ایجاد ارتباطات بین دستگاهی اعم از دولتی و غیر دولتی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دبیرخانه و اعضای این ستاد نیز مشخص شد گفت: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان رییس ستاد ، وزیر علوم تحقیقات وفناوری نایب رییس ، رییس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری دبیر ستاد ، معاون ارتباطات بین المللی دفتر مقام معظم رهبری ، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا معاون ذیربط ، وزیر اطلاعات یا معاون ذیربط ، رییس ستاد نقشه جامع علمی کشور و نماینده شورای عالی حوزه های علمیه به عنوان اعضای ستاد معرفی شدند.

کبگانیان ادامه داد: این جلسه یک تبصره هم به همراه داشت مبنی بر اینکه از دستگاه های مرتبط به خصوص سازمان صدا و سیما ، جامعه المصطفی العالمیه ، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، وزارت صنعت معدن و تجارت ، وزارت دفاع ، شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و سایر دستگاه های مرتبط با حق رای به جلسه دعوت شوند.

وی در مورد این تبصره توضیح داد: در مواردی که موضوعی مرتبط با دستگاهی پیش آید از مقامات آن دستگاه دعوت می شود تا در جلسه حضور یابد تا نسبت به آن موضوع رای دهد.

کبگانیان گفت: سند دیپلماسی علم و فناوری کشور بعد از ویرایش نهایی در نوبت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می گیرد و بعد از ابلاغ لازم الاجرا خواهد شد.وی گفت: همچنین وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این جلسه مواردی را در ارتباط با بحث مالکیت فکری که در مجلس شورای اسلامی مطرح است بیان کرد.
وی ادامه داد: این بحث بسیار مهمی است و بر اساس مصوبات نقشه جامعه علمی کشور موضوع مالکیت فکری باید ساماندهی شود و در قوه مجریه شکل گیرد تا شاهد رشد ثبت اختراعات و اکتشافات در کشور باشیم .

وی گفت: این بحث در کمیسیون های مجلس مورد بررسی طولانی قرار گرفته است و فرصت آزمایشی مالکیت فکری در حال اتمام است ، از اینرو مجلس آن را به مدت یکسال دیگر تمدید کرد.کبگانیان گفت: بحث مالکیت فکری یک سری اشکالات دارد که مغایر با نقشه جامع علمی کشور است ، از اینرو قرار شده بود به مدت چند سال به صورت آزمایشی اجرا شود تا اشکلات آن برطرف و به شکل قانون در آید ، اما هنوز بررسی رفع اشکلات آن به پایان نرسیده از اینرو مجلس اجرای آزمایشی این قانون را یک سال دیگر تمدید کرد.
به گزارش ایرنا، کبگانیان گفت: همچنین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گزارشی از نمایشگاه اینوتکس و برخی از جشنواره های دیگر ارایه داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا