کاهش تعداد دانش آموزان کلاس به معنای بهبود عملکرد نیست

کوچکتر شدن کلاس درس بسته به عوامل مختلف مانند کشور محل تحصیل، موضوعات علمی، مقطع تحصیلی، توانایی‌های شناختی و غیرشناختی و همچنین سایر عوامل، ممکن است پیامدهای مختلفی داشته باشد.
در این تحقیقات اطلاعات مربوط به دانش‌آموزان کلاس هشتم در چهار کشور اروپایی رومانی، لیتوانی، مجارستان و اسلونی که در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی جمع‌آوری شده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این اطلاعات شامل داده‌های مربوط به ۲۳۱ کلاس در ۱۵۱ مدرسه و مجموعا ۴۲۷۷ دانش آموز است.
در نتیجه این تحقیقات مشخص شد کاهش اندازه کلاس در کشور رومانی موجب بهبود عملکرد دانش‌آموزان در ریاضیات، فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی و افزایش یادگیری ریاضیات شده است. اما در لیتوانی کاهش اندازه کلاس موجب بهبود توانایی‌های غیرشناختی دانش‌آموزان مانند افزایش لذت یادگیری زیست‌شناسی و شیمی شد. به اعتقاد محققان کاهش اندازه کلاس در دو کشور رومانی و لیتوانی در مقایسه با دو کشور دیگر پیامدهای مطلوب بیشتری داشت. زیرا مدارس این کشورها امکانات محدودتری دارند.
کوچکتر شدن کلاس‌های درس به ویژه در بین والدین مطلوبیت بالایی دارد. با کاهش اندازه کلاس، تسلط و کنترل معلم بر آن افزایش می‌یابد و توجه او به هریک از دانش‌آموزان بیشتر خواهد شد. به همین علت اغلب کشورها اندازه کلاس درس را به حدود ۳۰ دانش‌آموز محدود می‌کنند. با وجود این تحقیقاتی که در رابطه با اندازه کلاس درس انجام گرفته است، به جمع‌بندی واحدی نرسیده‌اند. بسیاری از این تحقیقات در ابعاد کوچک و با تمرکز بر ریاضیات و روخوانی دروس انجام شده‌ و اثر اندازه کلاس را بر مهارت‌های غیرشناختی مانند اشتیاق و جذابیت بررسی نکرده‌اند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Research Papers in Education  منتشر شده است.