لازمه گسترش فعالیت های دانش بنیان در کشور، تقویت بخش خصوصی است

سیناپرس: یعنی دولت در کشور همه کاره نباشد و کارهایی که مردم قادر به انجام آنها هستند، به بخش غیردولتی واگذار شود. دکتر عباسعلی زالی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر توجه به امر اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در کنار توسعه رشته های دانشگاهی، گفت: اگر زمینه تحصیلات در مقاطع مختلف برای دانشجویان در داخل کشور فراهم باشد، بسیار خوب است چراکه در صورت نبود این امکان برای علاقه مندان به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی، احتمال مهاجرت آنها به دیگر کشورها برای این منظور افزایش می یابد. بنابراین اینکه دانشگاه ها بتوانند جوابگوی نیاز و خواست جوانان باشد موضوع بدی نیست منتها به موازات گسترش آموزش عالی باید برای اشتغال آنها نیز تدابیری اندیشیده شود.

زالی افزود: اگر زمینه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم شود به ویژه با بها دادن به بخش خصوصی و حمایت از شرکت های دانش بنیان، به نحوی که از دانش این افراد برای رفع نیازهای کشور در بخش های مختلف از جمله فنی و مهندسی، کشاورزی و… استفاده شود، این موضوع می تواند رشد و توسعه کشور را شتاب بیشتری ببخشد.

معاون هماهنگی و نظارت راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، خاطرنشان کرد: می بایست هم زمان با توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها، برنامه ریزی های لازم برای ایجاد زمینه کار و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی هم فراهم شود، اما طبیعی است که با وجود مشکلات فعلی کشور، شاید نتوانیم به صورت هم زمان جوابگوی این نیاز باشیم و زمینه های اشتغال با شتاب کندتری فراهم گردد.

وی یادآور شد: هم اینک معاونت علمی و فناوری ریاست جموری و سایر وزارتخانه های مربوطه به جد به دنبال تقویت شرکت های دانش بنیان و حمایت از کارآفرین شدن در مقاطع مختلف هستند تا امکان بهره گیری از ظرفیت های جوانان را به وجود آورند. بنابراین باید به این بحث از هر دو بعد آن توجه شود.

زالی در ادامه اظهار کرد: می توان با اعمال سیاست هایی، روند توسعه دانشگاه ها و تحصیلات تکمیلی را کندتر کرد اما اگر زمینه تحصیل برای علاقه مندان در داخل وجود نداشته باشد، این موضوع باعث خروج جوانان از کشور برای اخذ مدارج علمی در مقاطع بالاتر خواهد شد.

معاون هماهنگی و نظارت راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تصریح کرد: لازمه گسترش فعالیت های دانش بنیان در کشور، تقویت بخش خصوصی است و تقویت بخش خصوصی نیز در گروی جمع و جورتر شدن دولت است. یعنی دولت در کشور همه کاره نباشد. امور حکومتی مانند دادن آموزش های لازم، فراهم کردن زمینه های حمایت و پشتیبانی، تربیت نیروها برای انجام کارهای خاص و… در دست دولت باشد اما کارهایی که مردم قادر به انجام آنها هستند، به بخش غیردولتی واگذار شود. به عنوان مثال ممکن است دانش آموختگان زیادی در رشته های کشاورزی داشته باشیم که در زمینه های مختلف از جمله تولید بذر و نهال قادر به انجام فعالیت هستند. تاکنون بیشتر فعالیت های این بخش توسط دولت صورت می گرفته و از گذشته موسسات متعدد دولتی وجود دارند که در زمینه تولید بذر و نهال فعالیت می کنند. در صورتی که به راحتی می توان انجام این امور را به بخش خصوصی واگذار کرد منتها دولت می بایست آموزش ها و حمایت های لازم را به عمل آورد و سیاستگذاری های مربوطه را انجام دهد.

وی در پایان تاکید کرد: الان در دنیا هرکاری، شکل علمی به خود گرفته و در حال توسعه و پیشرفت است. اگر ما نیز به این سمت و سو حرکت کنیم، قادر خواهیم بود که از استعداد و توان و ظرفیت جوانانمان بیش از پیش بهره بگیریم.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا