تکمیل بزرگ‌ترین مرکز مطالعات فضایی روسیه تا2020

دیمیتری روگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس آژانس فضایی روسیه به‌طور رسمی خبر از آغاز ساخت مرحله دوم پایگاه فضایی ووستوچنی (Vostochny) بر اساس برنامه زمان‌بندی تعیین‌شده داد.

روگوزین در این رابطه گفت: «تاکنون از حضور بیش از 1260 نفر پرسنل متخصص و 140 ابزار پیشرفته برای تکمیل این پروژه استفاده کرده‌ایم و این برنامه علی‌رغم شرایط سخت آب و هوایی و برودت زیاد منطقه، در حال پیگیری است.»

رئیس سازمان فضایی روسیه بر این نکته تأکید کرد که کلیه بخش‌های این پروژه و روند پیشرفت فیزیکی آن به‌طور دائم توسط ماهواره‌های ویژه‌ای رصد می‌شوند.

به گفته روگوزین، نقشه‌برداری ماهواره‌ای به ثبت تغییرات در محل ساخت‌وساز این مرکز فضایی در طول یک هفته کمک کرده و در ادامه این داده‌ها ازنظر ریاضی پردازش‌شده و نشانگرها هرگونه تغییر را نشان می‌دهند. ازجمله مواردی که باید در این رابطه ثبت شوند، میزان کار و تعداد تجهیزات و حتی افراد است.

گفتنی است که ساخت‌ و ساز فضایی ووستوچنی با مشکلات زیادی همراه بود که بخش عمده‌ای از آن به فساد اداری رایج در سیستم دولتی روسیه بازمی‌گردد.بر اساس اطلاعات منابع قضایی روسیه و دادستانی کل این کشور، در طول مراحل مختلف ساخت‌وساز این مرکز فضایی در سال‌های 2014 تا 2018 درمجموع 17 هزار تخلف مالی مختلف کشف‌شده و 140 پرونده در این رابطه تشکیل‌شده است.

البته مطالعه و رصد ماهواره‌ای، تنها روش بررسی این پروژه از سوی مقامات عالی روسیه نبوده و آژانس فضایی این کشور به‌منظور بررسی جزییات داده‌ها، با استفاده هواپیماهای بدون سرنشین، دائماً در حال گشت زنی و رصد منطقه هستند.

پایگاه فضائی ووستوچنی که در حال حاضر مراحل ساخت‌وساز و عملیات اجرائی آن در مناطق شرق دور آمور در حال اجرا است، برای روسیه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا این کشور فاقد پایگاه مطالعات فضائی غیرنظامی بوده و تمامی پایگاه‌های فضائی فعلی این کشور دارای کاربری دوگانه نظامی – فضائی هستند.

گفتنی است در حال حاضر روسیه از چندین مرکز فعالیت‌های فضائی بهره‌برداری می‌کند که عبارت‌اند از: پایگاه فضائی بایکونور در بخش مرکزی قزاقستان، پایگاه فضائی پلستسک Plesetsk در جنوب منطقه آستاراخان Astrakhan و پایگاه یاسنی Yasny در جنوب غربی منطقه اورال Urals.

ساخت‌وساز مرکز فضایی ووستوچنی در سال 2012 در منطقه آمورو به مساحتی بالغ‌بر 700 کیلومترمربع آغاز شد و هدف از آن راه‌اندازی اولین مرکز ملی فضایی غیرنظامی در این کشور و در ادامه کاهش وابستگی به مرکز فضایی بایکونور قزاقستان بوده است.

در این میان پایگاه فضائی بایکونور دارای اهمیتی تاریخی در فعالیت‌های فضائی روسیه محسوب می‌شود. یوری گاگارین با استفاده از فضاپیمای Vostok در بهار (12 آپریل) سال 1961 میلادی از این مرکز فضائی به مأموریت اعزام‌شده و تاکنون بیش از یک هزار و 500 فضاپیما و راکت ماهواره‌بر در طول تاریخ فعالیت پایگاه فضائی بایکونور، از این محل به مأموریت اعزام‌شده‌اند.

بر اساس اطلاعات رسمی اعلام‌شده، نخستین سکوهای پرتاب مرکز فضائی ووستوچنی برای پرتاب راکت‌های سبک و متوسط استفاده خواهد شد. از سوی دیگر عملیات ساخت سکوهای پرتاب راکت‌های سنگین و فوق سنگینی که مأموریت‌های راکت‌های ماهواره‌بر انگارا را بر عهده خواهد گرفت در سال 2018 به پایان رسید.

پس‌ازاین روسیه در نظر دارد به‌تدریج و طی چهار سال، راکت‌های نسل جدید انگارا را جایگزین راکت‌های قدیمی‌تر پروتون کرده و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط سازمان فضائی روسیه، پایگاه فضائی ووستوچنی Vostochny توانائی اجرا و اعزام تمامی مأموریت‌های فضائی توسط راکت‌های مختلف ماهواره‌بر و فضاپیماهای گوناگون را خواهد داشت.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود این مرکز فضائی تا سال 2020 قادر به استفاده از تمامی ظرفیت‌های خود برای انجام مأموریت‌های فضائی باشد.

گفتنی است که ساخت‌ و ساز فضایی ووستوچنی با مشکلات زیادی همراه بود که بخش عمده‌ای از آن به فساد اداری رایج در سیستم دولتی روسیه بازمی‌گردد.

بر اساس اطلاعات منابع قضایی روسیه و دادستانی کل این کشور، در طول مراحل مختلف ساخت‌وساز این مرکز فضایی در سال‌های 2014 تا 2018 درمجموع 17 هزار تخلف مالی مختلف کشف‌شده و 140 پرونده در این رابطه تشکیل‌شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا