گرانی بنزین برای مقابله با ناعادلانه بودن یارانه پنهان!

این در حالیست که پیش از این شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شایعات پیرامون افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده بود.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی در این باره، نوشته منابع طرح چتر یارانه‌ای برای ۱۸ میلیون خانوار، از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تامین می شود که قرار است در آینده‌ای نزدیک و پس از اصلاح قیمت بنزین اجرایی شود.

تمام این صحبت ها در حالی عملی شده است که چند روز پیش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده بود انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بنزین شایعه و گمانه زنی است.

البته در کارزار شایعات و نگرانی ها در رابطه با افزایش قیمت بنزین وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور با بیان اینکه تاکنون هیچ قراری در خصوص گرانی بنزین گذاشته نشده، گفته بود: با توجه به اینکه بنزین یکی از اصلی ترین بخش های هدر رفت منابع ملی کشور است و این موضوع مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار دارد تعیین قیمت سوخت، فرآیندی را طی می کند تا نرخ عادلانه ای داشته باشد.

اکنون گویا قیمت بنزین به نرخ عادلانه خود رسیده و قرار است دولت با کمک قیمت حامل‌های انرژی، طرح چتر یارانه‌ای را اجرا کند.

این در حالیست که سازمان برنامه و بودجه، در دفاع از این عملکرد خود گزارشی اعلام کرد مبنی بر اینکه ثروتمندان ۲۳ برابر فقرا از یارانه پنهان بنزین برخوردارند که این رقم در گاز ۲.۵ برابر و در برق ۳.۶ برابر است. البته خوب است سازمان برنامه و بودجه مبانی این محاسبات خود را اعلام کند که فاصله ۲۳ برابری در بنزین چگونه به دست آمده است‌؟ با توجه به افزایش قیمت بنزین، آیا در محاسبه این فاصله برای بنزین بزرگنمایی نشده است؟

در نهایت دولتمردان باید به این سوال پاسخ دهند که حال که برای تامین منابع اجرای طرح های خود دست به گرانی بنزین زده اند، آیا جامعه با تورم شدید دو سال اخیر، توان تحمل شوک تورمی جدید را دارد؟

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا