موفقیت آزمایش جداسازی کاوشگر مریخ ۲۰۲۰

مهندسان و تکنسین های ناسا در آزمایشگاه JPL به طور موفقیت آمیز آزمایش جداسازی کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ از سیستم حامل آن را انجام دادند.

در این آزمایش قسمت مخصوص فرود موشک که کاوشگر را به سطح مریخ می رساند به طول موفقیت آمیز از بقیه سیستم جدا شد. این تست در فضای آزمایشگاهی و به وسیله یک جرثقیل انجام شده است.

هنگامیکه این کاوشگر وارد اتمسفر مریخ شود، لحظات قبل از فرود روی سطح سیاره شامل فرایندهای پیچیده ای هستند. برای انجام این فرایندهای پیچیده از نسخه پیشرفته تر فناوری استفاده می شود که در کاوشگر کنجکاوی به کار رفته است.

هنگامیکه این کاوشگر با سرعت مافوق صوت به اتمسفر مریخ می رسد، یک سپر آئرودینامیکی مخصوص از آن محافظت می کند . همزمان با کاهش سرعت کاوشگر برای فرود، این سپر در برابر گرما از آن محافظت می کند و به آن قدرت مانور می دهد. هنگامیکه سرعت این سیستم کاسته شود، با استفاده از چند چتر نجات سرعت آن به طور کامل کاسته می شود.

پس از این مراحل و در ارتفاع ۱.۶ کیلومتری سطح سیاره سرعت سیستم حامل کاوشگر به ۲۷۴ کیلومتر برساعت می رسد. سپس کاوشگر و قسمت مخصوص فرود آن از بقیه سیستم جدا می شوند.

پس از آن ۸ موشک در قسمت فرود سیستم نیز روشن می شوند.  به این ترتیب کاوشگر به طور ایمن فرود می آید . البته در ارتفاع ۲۰ متری از سطح سیاره سرعت آن به ۲.۷ کیلومتر می رسد.

این کاوشگر و قسمت مخصوص فرود آن در زمستان امسال به مقر فضایی کیپ کاناورال منتقل می شوند. قبل از آن نیز باتری های کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ آزمایش می شوند.

این نخستین باری است که از چنین فناوری برای فرود در مریخ استفاده شده است.