کشتی تحقیقاتی خانواده سلطنتی به نام اتنبرو شد

در این مراسم خاندان سلطنتی انگلیس، یک کشتی تحقیقاتی بزرگ را به نام «دیوید اتنبرو» مستند ساز مشهور حیات وحش نامگذاری کردند.

شاهزاده «ویلیام» دوک کمبریج و فرزند ولیعهد انگلیس که به همراه «کیت میدلتون» همسر خود در این مراسم حاضر بود، گفت: لحظه ای مهمتر از امروز برای آغاز به کار این کشتی وجود ندارد و هیچ کسی برای نامگذاری این کشتی عظیم تحقیقاتی شایسته تر از دیوید اتنبرو نیست.

همچنین «کریس اسکیدمور» وزیر علوم انگلیس نیز در سخنرانی خود آغاز به کار این کشتی را لحظه ای بسیار هیجان انگیز در تاریخ علمی این کشور دانست و گفت:  این کشتی به ما اجازه می دهد در شناخت محیط زیست گام های بلندی به پیش برداریم. چراکه، طراحی این کشتی از نظر مهندسی فوق العاده است.

وی تاکید کرد: هیچ کسی به اندازه دیوید اتنبرو این پیام را به جهانیان نفرستاده که ما باید سیاره خود را بشناسیم و از آن حفاظت کنیم. این کشتی به ما کمک می کنیم دریابیم اعمال ما چقدر در تغییر اقیانوس های قطبی و یخ ها تاثیر گذار بوده است.

اتنبرو در سخنانی این اقدام را یک افتخار بزرگ برای خود دانست و افزود: این کشتی خارق العاده به تحقیق درباره بحران آب و هوایی جهان خواهد پرداخت و برای حل معضلاتی که امروز گریبانگیر جهان است و در آینده شدیدتر هم می شود راه حل­های علمی پیدا می­کند.

مشخصات کشتی اتنبرو

قرار است کشتی «آر اس اس دیوید اتنبرو» جایگزین دو کشتی «جیمز کلارک راس» و «ارنست شکلتون» شود که حدود 50 سال است در تحقیقات انگلیس در قطب فعال هستند.

طراحی این کشتی که متعلق به سازمان تحقیقات قطبی بریتانیا (BAS) است توسط شرکت رولز رویس انجام شده است. این کشتی با 130 متر طول و 1500 تن وزن، یک آزمایشگاه شناور است و بزرگترین کشتی تجاری ساخته شده در سه دهه اخیر در انگلیس به شمار می رود.

اتنبرو می تواند در صورت نیاز با کمترین صدا حرکت کند که این ویژگی می تواند به دانشمندان کمک کند بدون بر هم زدن آرامش موجودات دریایی و قطبی، تحقیقات خود را روی آنها انجام دهند.

کشتی اتنبرو همچنین دارای هلی پاد (میدان فرود و پرواز هلی کوپتر)، جرثقیل، آزمایشگاه های مجهز و قابلیت به کار گیری زیردریایی و دیگر تجهیزات لازم برای تحقیقات و نمونه گیری است.

کشتی یخ شکن اتنبرو در هفته های آینده به طور آزمایشی کار خود را آغاز می کند و سپس راهی قطب می شود. قرار است علاقمندان، با حضور در جشن سه روزه ای که از دیروز در عرشه این کشتی آغاز شده با قسمت های مختلف آن آشنا شوند.

به گفته محققان تا سال 2100، ارتفاع آب اقیانوس ها بر اثر آب شدن کوه های یخ قطبی،1.1 متر بالا خواهد آمد که این امر جمعیت های ساکن در مناطق ساحلی را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

مترجم: محسن حدادی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا