کشف کلاژن در فسیل دایناسور 75 میلیون ساله

بر اساس گزارش منتشر شده در مجله the journal Nature Communication ، پژوهشگران بریتانیائی موفق به کشف نمونه هائی در یک فسیل باستانی متعلق به دایناسوری با قدمت 75 میلیون سال شده اند . به گفته دانشمندان ، احتمال دارد این سلول ها به بافت های خونی و کلاژن های این دایناسور تعلق داشته باشند .

پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند ، ساختار کشف شده در استخوان های این دایناسور احتمالا به سلول های گلبول قرمز و  و فیبر های شبیه به کلاژن تعلق دارند  که در این جانور متعلق به دوره کرتاسه کشف شده است .

این یافته جدید می تواند برای پژوهشگران بسیار با اهمیت باشد زیرا برای نخستین بار است که نمونه ای سالم از بافت های نرم سلولی دایناسورها به دست می آید .

در تصویر فوق ، شاهد یک نمای دریافت شده از میکروسکوپ الکترونیکی از دنده این دایناسور هستیم که رنگ های مختلف موجود در تصویر ، نشان دهنده میزان متفاوت تراکم در بافت های مختلف است . گفتنی است پژوهشگران هنوز موفق به شناسائی دقیق نوع و نژاد این دایناسور نشده اند ولی بر اساس شواهد موجود ،  اعلام شده است که احتمالا این نوع از دایناسورها از دوران ژوراسیک در حدود 145 میلیون سال پیش تا دوران پلیوسن در حدود 65 میلیون سال پیش زندگی می کردند .