جشنواره ای که در شأن کودکان نصف جهان نیست

به گزارش خبرنگار سیناپرس اصفهان،این روزها شهر گنبدهای فیروزه ای حال و هوای ویژه ای از جنس کودکان دارد که بهانه این حال و هوا موضوعی جز برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در دیار اصفهان، نصف جهان نیست.

این دوره از جشنواره نیز شامگاه روز دوشنبه ۲۸ مردادماه، همزمان با شب عید غدیرخم با حضور هنرمندان، مسئولان و مهمانان خارجی از کشورهای مختلف همچون فرانسه، کره جنوبی، صربستان و … همچنین شهروندان کار خود را به طور رسمی در باغ غدیر اصفهان آغاز کرد.

بیش از ۱۱سالن سینما با 2هزار و 500 صندلی میزبان مردم اصفهان و مهمانان داخلی و خارجی برای نمایش ۱۵۸ فیلم سینمایی در طول هشت روز است.

از بخش های مختلف مراسم افتتاحیه می توان به قرائت بیانیه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان توسط حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، نمایش قسمت های ویژه عید غدیر،کودکان سیل ‌زده و اجرای بخش‌های ویژه کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

در کنار نکات مثبت مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره همچون شروع به موقع برنامه ها و تنوع برنامه های آن باید به حواشی آن نیز اشاره کرد. به طور مثال عدم هماهنگی بین مسئولان برای اختصاص جایگاه ویژه خبرنگاران و عکاسان، کنسل شدن بلیط پرواز مجریان کودک مراسم افتتاحیه برای حضور در این برنامه، همچنین کمبود صندلی برای شهروندان و ترک مراسم توسط آن، نارضایتی اصحاب رسانه، شهروندان را به دنبال داشت.

از مراسم افتتاحیه و حواشی آن که بگذریم به اکران فیلم در سینماهای سطح شهر می رسیم که در ادامه به بخشی از آن اشاره می کنیم : ساعت ۲بعد از ظهر، سه شنبه ۲۹مرداد که همزمان با روز عید غدیرخم و دومین روز جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان بود که برای خرید بلیت "فیلم بازیو" ، به پردیس سینمایی چهارباغ رفتم تا مبادا دیر برسم و بلیت به من نرسد. طبق اعلام قبلی نیم ساعت قبل از اکران فیلم به سینما رفتم و انتظار جمعیت زیادی داشتم ولی نه، استقبال زیادی نشده بود. مسئول سینما اجازه ورود به سالن داد. به سالن چهلستون که یکی از سالن های کوچک پردیس سینمایی چهارباغ محسوب می شود رفتم؛ اتفاقا یکی از کارگردانان عرصه کودک نیز در سالن حضور داشت که در ردیف های میانی سالن نشسته بود ولی در اواسط فیلم به نشانه اعتراض به رفت و آمد های زیاد و باز شدن مکرر درب سالن به صندلی های انتهایی سالن مراجعه کرد.

بعد از چند آیتم آموزشی فرهنگ سازی برای کودکان، فیلم بازیو شروع شد. این فیلم که به کارگردانی امیرحسین قهرابی و بازی لیندا کیانی، سحر زکریا، محمدرضا شفیعی جم، پژمان بازغی، … تهیه شده بود داستان چند بچه را به نمایش می گذاشت که علاقه زیادی به بازی های رایانه ای داشتند و برای بازی به کمپ تابستانی مراجعه می کردند. در یکی از این بازی ها، پژمان بازغی با ترفندی تخیلی سه تا از آن پنج بچه را از طریق بازی و صفحه مانیتور به سمت خودش برده و مشکلاتی را برای والدین این بچه ها به وجود آورد.

این اکران، جز فیلم های شاد با اجرای موسیقی در قسمت های مختلف بود و فضای شادی را برای اندک کودکان حاضر در سالن به وجود آورد به طوری که در قسمت هایی از فیلم، صدای خنده آنها در سالن نه چندان پر از تماشاچی چهلستون، طنین انداز می شد.

روز سوم جشنواره، ساعت۳بعد از ظهر یعنی تقریبا یک ساعت قبل از اکران "فیلم هکر"، به سالن نصف جهان سینما ساحل مراجعه کردم. این سالن نیز متشکل از ۲۲ردیف و ۳۲ صندلی بود. ساعت نزدیک به ۴ بعد از ظهر یکی از کارمندان سینما اجازه ورود به سالن داد با این تفاوت که خبرنگاران و اصحاب رسانه باید کارت خبرنگاری خود را به دستگاه شناسایی نزدیک می کردند تا هویتشان تایید شود. مسئولان اجرایی سینما با وجود اینکه زمان زیادی تا آغاز اکران فیلم نداشتند، در تدارک و تجهیز سالن و تست های نهایی صدای گویندگان فیلم که وظیفه دوبله همزمان فیلم را بر عهده داشتند، بودند.

بعد از تبلیغات معمول قبل از همه اکران ها، فیلم هکر با صحبت کوتاه یکی از گویندگان این فیلم و معرفی خود و همکارانش شروع شد. هکر، متفاوت با فیلم بازیو و خالی از صحنه های طنز و شاد بود. این فیلم نیز، داستان پسر نوجوانی بود که با هک کردن رایانه معلم خود هنگام گرفتن امتحان از همکلاسی های خود پول دریافت می کرد ولی مدیران قسمت سایبری مدرسه بعد از اتمام امتحان، از این موضوع با خبر و او را احضار کردند و پس از آن ماجراهایی برای وی پیش آمد.

اوایل اکران فیلم هکر استقبال زیادی از آن نشده بود ولی بعد از گذشت دقایقی از فیلم تعداد تماشاگران بیشتر شد و صندلی های خالی کمتری در ردیف های بالای سالن به چشم می خورد. بعد از اتمام فیلم داوران نوجوانی که برای دیدن فیلم به سینما آمده بودند رضایت خود را اعلام کرده و با همدیگر در مورد فیلم صحبت می کردند.

روز جمعه، یعنی پنجمین روز از آغاز سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان به سطح شهر رفتم. ساعت ۱۰:۳۰ بود که به میدان امام حسین(ع)، رسیدم. امروز وسایل جدیدی به فضای شهر اضافه شده بود. تعبیه بنر چند تصویر کارتونی دختر و پسر با لباس های محلی و ابعاد مختلف به ورودی ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان و اطراف آن از جمله تغییرات امروز بود.

اما در قسمتی دیگر از این میدان، مسئولان تدارک فضای شهر با وجود گذشت پنج روز از جشنواره همچنان مشغول تجهیز قسمت های جامانده از تزيین شهر بودند. در این گوشه میدان تکمیل تلویزیون بزرگ کارتونی تعبیه شده در ابتدا و انتهای چهارباغ پایین که تا روز گذشته خالی بود، به چشم می خورد. مسئولان در حال اضافه کردند عروسک ها و وسایل صوتی به این تلویزیون ها و پخش موسیقی های نوستالژی بودند.

بعد از ساعاتی، قدم زنان تا انقلاب رفتم و به پردیس سینمایی چهارباغ و سینما ساحل سری زدم ولی همچنان جمعیت قابل توجهی برای دیدن فیلم ها در ورودی سینماها مراجعه نکرده بودند.

گذشته از این حواشی،‌ شنیده ها حاکی از آن است که روز اول جشنواره نیز حدود ۸ـ۹ خانواده برای دیدن فیلم های جشنواره به سینما بهمن مراجعه کردند. برخی خانواده نیز نسبت به عدم اطلاع رسانی برگزارکنندگان جشنواره از گروه های سنی مناسب فیلم های محتلف جشنواره اعتراض کردند چراکه دیدن این فیلم ها باعث ترس فرزندانشان شده بود.

در جشنواره امسال فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان ۱۹۴، اثر در بخش سینمای ایران به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد حدود ۱۵ اثر در بخش فیلم سینمایی است و در این این دوره ۱۸۵ فیلم سینمایی، فیلم بلند و کوتاه، پویانمایی از سینمای ایران و جهان را اکران می‌شود.

همانطور که می دانید، جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۶۱، تاکنون در ۳۱ دوره به میزبانی اصفهان با ۱۹ دوره، تهران ۶ دوره، شهر همدان پنج دوره همچنین کرمان یک دوره برگزار شده است و اصفهان در این خصوص پشتاز و با تجربه محسوب می شود.

امید است با دائمی شدن برگزاری این جشنواره و هزینه های میلیاردی که برای برگزاری و پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی از جیب مردم این شهر هزینه می شود در ادامه شاهد میزبانی شایسته در شأن کودکان نصف جهان و کشورمان باشیم.

 

گزارش: ناهید حاجی رضازاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا