موسیقی به جای دارو قبل از جراحی سرپایی

موسیقی جایگزین قابل اعتمادی برای داروهای آرام بخش در کاهش اضطراب پیش از فرآیند انسداد سیستم عصبی محیطی یا بی حسی موضعی است.

بیماران معمولا برای کاهش اضطراب پیش از بی حسی، از داروهای آرام بخش مانند میدازولام استفاده می کنند. در این مطالعه محققان دریافتند موسیقی آرام بخش در کاهش اضطراب بیماران اثری مشابه با شکل تزریقی میدازولام دارد.

عمل انسداد سیستم عصبی محیطی، نوعی بی حسی موضعی است که در قسمتی از بدن که قرار است تحت جراحی قرار گیرد انجام می شود. این کار با هدایت جریان فرا صوت که  مانع از احساس درد در آن منطقه خاص بدن می شود صورت می گیرد.

معمولا برای جراحی های ارتوپدی سرپایی مانند درمان آرتروز لگن و زانو و یا جراحی آرنج یا دست از این روش استفاده می شود.

«وینا گراف» نویسنده اصلی مقاله این تحقیق می گوید: یافته های ما نشان می دهد برای کمک به بیماران پیش از برخی اعمال پزشکی مانند انسداد عصبی، درمان های غیر دارویی جایگزینی وجود دارد.

ما در مرکز جراحی های سرپایی خود یک روش جدید را امتحان کردیم تا بیمارانی که مایل به گوش دادن به موسیقی بودند با کمک هدفون بتوانند این کار را انجام دهند. در نهایت هدف این است که موسیقی را به عنوان جایگزینی برای کمک به آرامش بیماران در طی زمان قبل از عمل جراحی ارائه کنیم.

با آنکه مطالعات قبلی نشان می دهد که موسیقی می تواند به کاهش اضطراب بیماران پیش از جراحی کمک کند اما آن مطالعات عمدتا بر تاثیر موسیقی در مقابل داروهای تزریقی متمرکز بوده که معمولا در مرحله پیش از عمل استفاده نمی شود.

در این تحقیق، محققان برای مقایسه تاثیر موسیقی با داروهای تزریقی وریدی قصد داشتند میزان کارایی موسیقی در کاهش اضطراب بیماران پیش از انجام بی حسی موضعی را اندازه گیری کنند.

این تیم به طور تصادفی به 157 بزرگسال سه دقیقه پیش ازبی حسی موضعی حق انتخاب بین دو گزینه را دادند: 1- تزریق 1 تا 2 میلی گرم میدازولین   2- استفاده از هدفون برای گوش دادن به یک قطعه موسیقی 8 دقیقه ای که با همکاری صدادرمانگران از نظر هارمونی ، ریتم و باس به دقت طراحی شده  و مخصوص آرامش بخشی به شنوندگان است. 

آنها میزان اضطراب بیماران پیش و پس از استفاده از هر دو روش را اندازه گیری کردند و تغییرات مشابهی را در سطح اضطراب هر دو گروه مشاهده کردند.

با این حال این تیم تحقیقاتی یادآوری می کنند که بیمارانی که میدازولام دریافت کرده بودند احساس رضایت بیشتری از تجربه جراحی خود داشته و مشکل ارتباطی کمتری داشتند.

محققان این امر را به چند عامل مرتبط می دانند از جمله اینکه آنها از هدفون های بی سیم استفاده کردند، میزان صدای موسیقی را استاندارد نکردند و به بیماران اجازه انتخاب موسیقی دلخواه خود را ندادند.

مترجم: محسن حدادی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی جالبه .البته موسیقی به نظر من شگفتی اوره ادم رو پر انرژی میکنه حتی روی گلها اثر خوبی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا