هدف ایجاد جویشگرهای بومی کسب وکار اقتصادی نیست

در کشورما در راستای ایجاد زیر ساخت های مرتبط با شبکه ملی اطلاعات ابزارهای این شبکه که یکی از آنها موتورهای جویشگر ملی است نیز ایجاد شد و در حال حاضر دو موتور جویشگر «یوز» و «پارسی جو» بر بستر این شبکه ملی ایجاد شده اند که می توانند اطلاعات مورد نظر کاربران را تا حدی در دسترس آنها قرار دهند.

البته وجود این جویشگرهای بومی از ابتدا تا کنون موافقان و محالفان بسیاری داشته و با اما و اگرهای فراوانی رو به رو بود.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با وضعیت جویشگرهای بومی با بیان اینکه حمایتی که حاکمیت از مقوله جویشگرهای بومی داشت منجر به ایجاد دو محصول عمده و محصولات جنبی شد، گفت: جویشگر «پارسی‌جو» با حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و جویشگر «یوز» با حمایت سازمان فناوری اطلاعات طراحی شده است.

وحید یزدانیان ادامه داد: البته علیرغم خدماتی که این جویشگرها به کاربران خود ارائه می کنند اما، شواهد حاکی از آن است که انتظاری که برای جویشگرها ترسیم شده بود، در این دو طرح محقق نشد. از این‌رو وزیر ارتباطات این وظیفه را به این پژوهشگاه واگذار و در این زمینه ما را مکلف کرد تا در خصوص موفقیت و عدم موفقیت این جویشگرها مطالعاتی را انجام دهیم.

اگر تلقی ما از جویشگرهای بومی توسعه کسب‌وکار و به دنبال آن کسب درآمد باشد باید پاسخ دهم خیر در این زمینه موفق نبوده است.

وی تاکید کرد: در هرحال، این پروژه ذیل شبکه ملی اطلاعات و جزو تکالیف حاکمیت به شمار می‌رود، از این رو، ما همواره از این پروژه حمایت کرده‌ایم و این حمایت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

یزدانیان با بیان اینکه به هیچ وجه نباید اجرای طرح جویشگر ملی را یک نوع کسب و کار تجاری و اقتصادی تلقی کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر نباید به دنبال کسب درآمد از این طرح ها بود، ضمن اینکه جویشگر بومی می‌تواند به عنوان بستری مطرح شود که کسب‌وکارها در آن شکل بگیرد، اما همانطور که گفتم هدف حاکمیت از ایجاد جویشگرهای بومی همانا تحقق تکالیفش در راستای تحقق شبکه ملی اطلاعات است.

وی عنوان کرد: قطعا ما به دنبال بررسی مشکلات این جویشگرها هستیم و طی جلساتی که برگزار می کنیم مشکلات آنها را بررسی کرده و آنها را به وزیر و سایر نهادهای حاکمیتی مربوطه انعکاس می دهیم.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با این موضوع که عده ای از منتقدان معتقدند که پروژه جویشگر بومی یک پروژه شکست‌خورده است، تصریح کرد: قضاوت پیرامون این موضوع به نوع نگاه ما برمی گردد. اگر تلقی ما از جویشگرهای بومی توسعه کسب‌وکار و به دنبال آن کسب درآمد باشد باید پاسخ دهم خیر در این زمینه موفق نبوده است.

وی عنوان کرد: اما اگر اینگونه به ماجرا نگاه کنیم که دولت در این بخش سرمایه‌ گذاری کرده است که الزامات خود را در شبکه ملی اطلاعات محقق کند، بله اینگونه بوده است.

وی با بیان اینکه این جویشگرها هم کاربرانی دارند که البته قابل مقایسه با جویشگرهای غیربومی نیستند، اظهار کرد: جویشگرهای بومی و بهره‌برداری از آن نیاز به فرهنگ‌سازی از سوی همه دستگاه‌ها دارد، این موضوع تا آنجا اهمیت دارد که وزیر ارتباطات نیز تاکید کرده که استفاده از جویشگرهای بومی باید از سنین پایین اتفاق بیفتد.

یزدانیان با اشاره به اینکه این موضوع یک موضوع ملی است و فقط مختص حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست، گفت: در ادامه راه به دنبال تبدیل شدن این جویشگرها به کسب‌وکار مناسب هستیم که نیازمند الزاماتی است که باید فراهم شود.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا