ایران در صنعت بسته بندی صنایع فرهنگی ضعیف است

نخستین نشست اعطای جایزه ملی طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی امروز با حضور جمعی از متخصصان حوزه بسته بندی و صنعت چاپ و همچنین طراحان و گرافیست ها در پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد.

مهندس عباسی، رئیس ستاد جایزه ملی در این نشست با تاکید بر نقش پارک های علم و فناوری دنیا گفت: هدف اصلی تمامی پارک های دنیا، تولید ثروت است. ما نیز در  پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به دنبال تولید ثروت هستیم. ثروتی که هم اکنون دانشش را در زمینه ها و رشته های مختلف داریم. در خیلی از موارد مرز دانش را می توان به ثروت تبدیل کرد. اگر این اتفاق بیافتد، طبیعتا اشتغال مناسب برای دانش آموختگان و دانشگاهیان ایجاد می شود.

معاون پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی افزود: چندی پیش من در نشست روسای پارک های جهان حضور یافتم و در حاشیه این نشست با 12 روسای پارک های دنیا پیرامون صنعت فرهنگی، هنری های تجسمی، رسانه های دیجیتالی، چاپ و بسته بندی، اسباب بازی، صنایع دستی و همچنین پتانسیل های ایران به گفتگو پرداختم و تشریح کردم که ما در ایران به دنبال ایجاد صنایع فرهنگی یا خلاق هستیم.

وی افزود: مشاور ارشد کره جنوبی در این نشست اظهارداشت که اگرچه ایران هم اکنون در خیلی از علوم با کره جنوبی فاصله معناداری دارد اما در این صنعت از ایران عقب تر هستیم. این در حالی است که ما هنوز در کشورمان نمی توانیم بپذیرم که این صنعت می تواند در حوزه اساتید و دانش آموختگان ثروت زا باشد.

وی بیان کرد: نهادینه سازی و تولید ثروت در حوزه های چاپ و بسته بندی، گردشگری، هنرهای تجسمی، هنرهای اسباب بازی و … از جمله اهداف پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است.

وی افزود: هم اکنون در این پارک همه امکانات اکوسیستم لازم این امر مهیاست. این پارک ملی متعلق به همه دانشگاه هاست و می تواند در تمام نقاط کشور حضور داشته باشد زیرا برای نخستین بار از سوی وزارت علوم به عنوان مرکز اصلی بین الملل دانشگاه ها و پارک های ایران در حوزه صنعت فرهنگی معرفی شده است.

پارک علوم، فناوری های نرم، خانه تمام هنرمندان است

دکتر اخویان، رئیس دانشکده هنر و معماری نیز در تشریح فعالیت ها و برنامه های کمیته دانشگاهی گفت: پارک برای ما هنرمندان خیلی اهمیت دارد. پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی خانه تمامی هنرمندان است.

وی افزود: هم اکنون پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اهداف خیلی خوبی را دنبال می کند. این پارک حلقه ای اتصال دهنده میان زنجیره های از هم گسسته جامعه و صنعت است. تاکنون در بحث فرهنگی چنین پارکی در ایران نداشتیم. این بزرگترین پارکی است که وزارت علوم تاکنون مجوزش را داده است.

وی اظهارداشت: هم اکنون حدود 90 درصد فعالیت و کار این پارک هنری است. دانشگاه کار دانش می کند اما پارک در بحث تولید، کارآفرینی و ایجاد اشتغال فعالیت دارد. هم اکنون شرکت های زیادی در این پارک مستقر شده اند و کارهای خوبی هم انجام داده اند.

وی بیان کرد: تاکنون جهاد دانشگاهی در بحث جایزه ملی و بین المللی تجربیات خوبی داشته است. یکی از جایزه های آن جایزه بین المللی مرحوم آشتیانی است که توسط پژوهشگاه رویان اهدا می شود. در بحث جایزه ملی نیز ما به دنبال طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی هستیم تا با کمک متخصصان این حوزه، مشکلات این صنعت را برطرف کنیم.

به گفته اخویان، صادرات محصولات فرهنگی ما به جایی نمی رسد مگر اینکه بسته بندی و ارایه خوبی داشته باشیم. در حال حاضر محصولات صنایع چاپی ما به صورت فله ای ارایه می شوند و صنایع دستی نیز در پاکت یا پلاستیک به فروش می رسند. ما در این قسمت بسیار ضعیف هستیم.

وی ادامه داد: اگر بحث این جایزه ملی پیشینه علمی و دانشگاهی نداشته باشد، ابتر است بنابراین ما قصد داریم در حاشیه برگزاری این جایزه، یک سری پنل های علمی هم برگزار کنیم تا بحث های تئوری که اکنون در حوزه های صنعتی کمتر به آن پرداخته شده است، مورد توجه قرار بگیرند. پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی پرچم دار این مساله است تا جامعه صنعتی و مردم را با یکدیگر پیوند بزند.

راه اندازی نخستین پلتفرم طراحی محصولات فرهنگی در صنایع فرهنگی

دکتر ملا محمد، دبیر جایزه ملی نیز در تشریح آیین نامه، اهداف و برنامه های جایزه ملی گفت: هم اکنون بیش از 50 پارک علمی در کشور در مراکز استان ها و برخی دانشگاه ها در حوزه های نانو، فناوری های زیستی، پزشکی و… مشغول به فعالیت هستند. پیش از این در حوزه فرهنگی و صنایع فرهنگی نیاز زیادی برای تشکیل این پارک احساس می شد. در نتیجه موفق شدیم مجوز اداره پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی را از وزارت علوم بگیریم؛ این نخستین پارکی است که هم اکنون در حوزه صنایع فرهنگی در کشور تشکیل شده است.

وی افزود: در این پارک 12 مجموعه تاثیر گذار صنایع فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. این پارک در حقیقت مجموعه ای از گروه های فعال در حوزه صنایع فرهنگی است که شرکت های مستقر در آن با انجام  فعالیت های خلاقانه، نو آورانه و فناورانه، کارهای جدید و کار آفرینی انجام می دهند.

وی بیان کرد: پارک ها در تلاشند محصول محور و خدمات محور باشند. آنها به سمتی می روند که خدمات جدید و محصولات جدید به بازار عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به عنوان مرکز تمامی پارک های دانش بنیان در حوزه قلمرو فعالیت های بین المللی شناخته شده است. هم اکنون این پارک در صدد توسعه خودش است. اخیرا ریاست پارک ملی علوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز نخستین پردیس فرهنگی این پارک را در استان زنجان تاسیس کرده است. تاسیس این مرکز نوید بخش فعالیت های بیشتر شرکت های خلاق( شرکت های حوزه فرهنگی) است.

به گفته وی، هم اکنون بالغ بر 30 شرکت خلاق در کشور وجود دارد که در حوزه های 12گانه فعالیت می کنند که یکی از این حوزه های 12 گانه مربوط به صنایع بسته بندی است.

وی به اهداف برگزاری این جایزه ملی اشاره کرد و گفت: ما متوجه شدیم که هم اکنون در صنایع فرهنگی حلقه مفقوده ای وجود دارد و آن هم عنصر بسته بندی است.

وی تصریح کرد: ما هم اکنون در حوزه بسته بندی ضعف داریم. در حال حاضر بخش معدودی از فعالان این صنعت نیم نگاهی به صادرات محصولات خودشان دارند. بیشتر این مشکلات نیز مربوط به صنایع دستی است. متاسفانه هم اکنون در حوزه صنایع دستی، برای بسته بندی محصولات به صورت فله ای عمل می کنیم. عرضه کنندگان نیز دقت زیادی روی این مساله نمی کنند و بیشتر به فکر فروش و درآمد زایی بیشتر هستند.

وی اظهارداشت: این جایزه یک سری اضلاع دارد. نخستین ضلع آن گرافیست ها و طراحان صنعتی هستند. در حال حاضر بیش از 4 هزار و 600 طراح را شناسایی کردیم و همچنان به دنبال جذب این طراحان هستیم. دومین ضلع این جایزه تولید کنندگان است. درصدد هستیم اقداماتی در حوزه تولید کنندگان اسباب بازی و سرگرمی، صنایع دستی، آثار هنری، صنایع غذایی و سوغات خوراکی انجام دهیم. سومین ضلع نیزعرضه کنندگان محصولات هستند. در نهایت خروجی این جایزه، راه اندازی نخستین پلتفرم طراحی محصولات فرهنگی در صنایع فرهنگی است.

وی به بخش های جایزه ملی نیز اشاره کرد و گفت: در بخش ایده های نو، طراحان، طرح های خود را در زمینه بسته بندی محصولات فرهنگی ارایه می دهند. در بخش محصول نیز تولید کنندگان، محصولات و بسته بندی های تولید شده خود در زمینه صنایع فرهنگی را ارایه می کنند.

به دنبال  تجاری سازی ایده ها و محصولات منتخب هستیم

دکتر احمد عابدینی، عضو شورای سیاست گذاری و رئیس کمیته داوری و انتخاب آثار نیز در این نشست گفت: این جایزه ملی اولین بار است که اجرا می شود. قاعدتا نیاز به کمک شما متخصصان داریم به همین دلیل بنابر پیشنهاد کمیته علمی این جلسه را برای هم افزایی و هماهنگی بیشتر برگزار کردیم تا یک حرکت خوبی در این زمینه آغاز بشود تا این مبحث تنها به ارایه جایزه و مسابقه ختم نشود. ما با برگزاری این جایزه ملی ، درصد کاربردی شدن این هدف، تجاری سازی ایده ها و محصولات منتخب هستیم.

وی افزود: هم اکنون در بسیاری از مجموعه های دولتی، محصولات صنایع دستی به عنوان سوغاتی به خارجی ها ارایه می شوند که عمده مشکلات همه آنها بمربوط به سته بندی است؛ سوغاتی بسیاری از سفرای کشورهای خارجی در کیسه تحویل داده می شود. هدف ما در برگزاری این جایزه این است که تولید کنندگان ما متوجه اهمیت این موضوع بشوند.

وی اظهار داشت: همچنین ما معیارهای برای برگزاری این جایزه داریم. اصالت طرح، نوآوری و خلاقیت، زیبایی، مهارت ارایه، استفاده از مواد دوستدار طبیعت، کارایی بسته بندی، رعایت بحث امنیت( از جهت کارایی)، ارگونومی و رعایت نیازهای فرهنگی از جمله این معیارهاست.

بسته بندی ارتباط عمیقی با اقتصاد دارد

دکترحسین نژاد، عضو شورای سیاست گذاری و رئیس کمیته دانشگاهی جایزه ملی نیز در این نشست گفت: بسته بندی یکی از نیازهای جامعه طراحی کشور است و ارتباط عمیقی با بحث اقتصاد، اجتماع و مخاطب دارد. هم اکنون زمینه سازی های خیلی خوب و بسترهای مناسبی را در داخل کشور داریم اما متاسفانه به صورت کلان و علمی مطرح نشده است.

این عضو هیات علمی گروه گرافیک دانشگاه علم و فرهنگ افزود: جایزه ملی طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی به عنوان یک روش تجربی شده و استاندارد بین المللی راهی روشن و قابل اطمینان برای راهیابی طراحان به صنایع فرهنگی کشور و یک روش مطمئن برای رفع مشکلات طراحی در این حوزه است.

مدیر کل فرهنگ اجتماعی دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: ما در بدو تاسیس کمیته علمی و دانشگاهی، به تحقق شعار ملی سال 98 ( سال رونق تولید)، توجه به پتانسیل های دانشجویی و ورود جامعه دانشگاهی در عرصه علم، هنر و اقتصاد، فراگیری و کاربردی شدن مقوله بسته بندی تاکید فراوان داشتیم.

به گفته وی، مقوله بسته بندی به عنوان یکی از شاخص هایی تخصصی ارتباط تصویری و طراحی صنعتی در همجواری با سایر رشته های دانشگاهی نظیر مطالعات فرهنگی، جامعه شناسی و روان شناسی و حتی بازاریابی و مارکتینگ و تشویق و ترغیب فرهنگ کار آفرینی در میان جامعه دانشگاهی و دانشجویی، هدف اصلی تشکیل این جایزه ملی محسوب می شود.

دانش افزایی فعالان حوزه طراحی

دکتر فواد نجم الدین، مدیر گروه ارتباط تصویری دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر بخش پنل های علمی جایزه طراحی بسته بندی صنایع  فرهنگی نیز در این نشست گفت: این جشنواره و جایزه ملی یک رویداد علمی و فرهنگی بسیار ارزشمند و مهمی است که به نحوی حوزه دیزاین، طراحی، مصرف، تولید و فرهنگ را به هم پیوند می دهد و توانسته نظر جامعه دانشگاهی و حرفه ای و صنعتی را به خود جلب کند.

وی افزود: در حال حاضر سه نوع فعالیت برای برگزاری این جایزه پیش بینی شده است. نخست، خود جایزه ملی است که با فراخوان و داوری انجام می شود و می تواند به خوبی جامعه طراحی را با نگاه های نو و علمی نسبت به بسته بندی مرتبط کند. دومین فعالیت مربوط به حوزه کارگاه هاست. این حوزه با نشر مهارت ها، به فعالان حوزه طراحی در دانش افزایی، مهارت افزایی کمک می کند.

وی ادامه داد: سومین حوزه نیز مربوط به نشست ها و پنل علمی است که سعی می کند ادبیات ناظر بر حوزه طراحی بسته بندی و حوزه های حاشیه ای آن را توسعه و بسط بدهد و به جامعه دانشگاهی ایران معرفی کند تا اجازه بدهد پژوهش های بعدی نیز پیرامون این مساله برگزار بشود.

وی بیان کرد: در این جلسه مجموعه ای از محورها با نگاه های بومی و ایرانی تعریف شد. البته هنوز نهایی نشده است اما در آن کاملا می توان دغدغه های صنفی و حوزه رابطه چرخه تولید، توزیع، مصرف و فرهنگ مصرف و بسته بندی و  رابطه فناوری چاپ و مسایل مربوط به دیزاین و طراحی و رابطه آنها با بسته بندی و همینطور نگاه به اسناد بالادستی و استانداردها و تدوین دستورالعمل های دسته بالا را هم در کنار این بسته بندی مشاهده کرد . همه این مسایل در غالب پنل ها جمع بندی و ارایه خواهد شد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا