زوایای روشن ارتباطات اجتماعی در جامعه مدنی

این سه ضلع شامل روابط عمومی، روزنامه نگاری و مردم می شود که چون در زبان انگلیسی با سه P یعنی«public relations» ، «press»  و «people» تلفیق شده، از این رو معتقدم برای پایه ریزی یک جامعه مدنی موفق و برای انتقال اطلاعات دقیق، صحیح و به هنگام، باید این سه ضلع با هم تعامل و ارتباطی تنگاتنگ و حرفه ای داشته باشند.

اهمیت این موضوع از آنجا نشات می گیرد که روزنامه ها و رسانه ها صرفنظر از اینکه کدامشان مکتوب، غیر مکتوب، دیجیتالی و شبکه ای هستند، قطعا دست کم در دو قرن اخیر پایه و اساس جوامع بشری محسوب می شوند.

در این مثلث نورانی، سه ضلع مردم، روابط عمومی و رسانه ها نقش پایه ای و اثرگذاری در خلق یک ارتباط موفق و حرفه ای در جامعه مدنی بازی می کنند.

تا جایی که به عنوان رکن چهارم دموکراسی از آن ها یاد شده است و بی تردید ارتقاع سطح دانش، اطلاعات و آگاهی های مردم به وسیله آن ها محقق شده و می شود. آن ها به منزله گوش و چشم جامعه عمل می کنند و با تحقیق و تلاش خود نور بر ابعاد تاریک اتمسفر جامعه می اندازند.

اطلاعات و عملکرد سازمان ها را در اختیار مردم قرار می دهند تا مردم از حقوق خود با تمامی آگاهی پیدا کنند و در مقابل نیز مسولان و مدیران را از خواسته ها و انتظارات جامعه آگاه می سازند.

رسانه ها و خبرنگاران،  این اطلاعات را علاوه بر بررسی موشکافانه و پژوهش های میدانی و کتابخانه ای، با ارتباطی تخصصی از روابط عمومی های حرفه ای سازمان ها و نهادها به دست می آورند تا بتوانند در تحقق حقوق شهروندان نقش حرفه ای خود را ایفا کنند.

ضمن اینکه، در ضلع دیگر این مثلث نورانی، روابط عمومی های حرفه ای قرار دارند که با توانمندی ها، کارشناسان و کارگزاران حرفه ای و خبره خود، در مسیر اطلاع رسانی و انتقال به هنگام و شفاف اطلاعات و پیام به جامعه گام بر می دارند.

روابط عمومی حرفه ای، بر مبنای برنامه و فعالیتی فرآیندی عمل می کند. چنین روابط عمومی تحقیق و پژوهش محور است و اطلاع رسانی دقیق و به موقع را جزو وظایف ذاتی خود می داند.

کارگزار روابط عمومی، با شوری متعهدانه و مستمر، آگاهی های لازم را از طریق کانال های مختلف به دست آورده و در دسترس مخاطبان، ذی نفعان و مشتریان سازمان خود قرار می دهد. او با این تلاش، در حقیقت از یک طرف برای مردم خدمت می کند تا آنچه که حق آنهاست به دست آورند و آنچه که مشتریان از خدمات سازمان و شرکت متبوعشان مطالبه دارند را بی کم و کاست دریافت کنند.

 از سوی دیگر خود را موظف می دانند؛ خواسته ها، نیازها، نقدها و انتظارات مردم را با فوریت و با امانتداری کامل به گوش مدیران ارشد سازمان خود برسانند.

پس می بینیم که در این مثلث نورانی، سه ضلع مردم، روابط عمومی و رسانه ها نقش پایه ای و اثرگذاری در خلق یک ارتباط موفق و حرفه ای در جامعه مدنی بازی می کنند.

*علی جهانی_پژوهشگر و مدرس علوم ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا