پارکینسون از سلول های روده به مغز منتقل می شود

طی مطالعه ای که محققان جان هاپکینز آمریکا انجام دادند، پروتئین اشتباهی که با بیماری فساد نورونی مرتبط است، می تواند در امتداد رشته های عصبی موسوم به «عصب واگ» حرکت کند. این رشته های عصبی موجب اتصال معده و روده کوچک به پایه مغز می شوند.

شواهد موجود حکایت از این موضوع دارد که اطلاعاتی در این زمینه موجود بوده که در آغاز بیماری پارکینسون، ارتباط بین روده و مغز وجود دارد اما چگونگی بروز آن تاکنون نامعلوم بوده است.

محققان در این مطالعه به روده موش های سالم، ۲۵ میکروگرم پروتئین اشتباه موسوم به آلفا سینوئولین تزریق کردند و بافت مغز موش را در مدت یک، سه، هفت و ۱۰ ماه بعد از تزریق بررسی کردند.

آنها دریافتند در طول این مدت، پروتئین در محل اتصال عصب واگ به روده تشکیل شد و شروع به گسترش در تمام بخش های مغز کرد.

طبق مشاهداتی که محققان بر روی این آزمایش داشتند، موش های دریافت کننده پروتئین اشتباه دارای میزان اضطراب بیشتر و مهارت های حرکتی کمتری بودند.

بر اساس این تحقیق این موضوع به اثبات رسید که پروتئین آلفا سینوئولین می تواند در راستای عصب واگ از روده به مغز حرکت کرده و مسیر انتقال پیشگیری از ظهور مشکلات فیزیکی و شناختی بیماری پارکینسون را مسدود کند.

بر اساس این گزارش، پارکینسون پس از آلزایمر معمول ترین بیماری مخرب اعصاب به شمار می رود. این بیماری یکی از انواع بیماری های نورولوژیک است که فرد مبتلا به آن به تدریج توانایی جسمی و روحی خود را از دست داده و در صورت عدم انتخاب راهکار درمانی مناسب با سرعت بیشتری بر شدت علائم آن افزوده می شود.

منبع: مهر