گرینلند ذوب شد

درحالیکه گرینلند یک جزیره بزرگ مملو از یخ است اما ذوب شدن این مقدار یخ آن هم در اواسط ماه ژوئن رویدادی غیر معمول محسوب می‌شود. به‌طور متوسط فصل ذوب شدن یخ برای گرینلند از ماه ژوئن تا ماه آگوست است و بیشترین مقدار ذوب یخ در این سرزمین در ماه ژوئیه صورت می‌گیرد.

«توماس موت» یک محقق در دانشگاه جورجیا در آمریکا که اوضاع اقلیمی گرینلند را مطالعه می‌کند، این افزایش ناگهانی ذوب یخ را غیر معمول و بی‌سابقه عنوان کرد.

موت می‌گوید که ذوب شدن صفحات یخی گرینلند در اوایل فصل تابستان باعث می‌شود که ذوب یخ در اواخر این فصل راحت‌تر شود. زیرا برف و یخ که سفید و درخشان هستند با منعکس ساختن نور خورشید به فضا موجب کاهش میزان حرارت جذب شده در یخ‌ها می‌شوند که باعث می‌شود صفحات یخی سرد بمانند- رویه‌ای که به آن «سپیدایی یا آلبدو» گفته می‌شود – اما این رویدادهای ذوب منجر به تغییر آلبدو سطح می‌شود که اجازه می‌دهد بیشتر گرمای خورشید در اواسط فصل تابستان در یخ‌ها جذب و منجر به ذوب شدن آنها شود.

گرینلند( Greenland) نام ناحیه خودگردانی از دانمارک است. این سرزمین در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و محل سکونت حدود ۵۶ هزار نفر است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا