پیشی گرفتن شاخص اهدای خون ایران از آمریکا

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در سی و هشتمین اجلاس مدیران انتقال خون کشور، ضمن تقدیر از سازمان انتقال خون به دلیل  رسیدن شاخص 27 اهدای خون ایران به ازای هر هزار نفر اظهار داشت: این شاخص با استاندارد اروپا برابری دارد و بالاتر از استاندارد آمریکاست.

وی توزیع فرآورده های خونی، نظارت از رگ دهنده تا گیرده و تهیه پلاسمای ایرانی( برای تامین فرآورده های مشتق از پلاسما) را از مهمترین دستاوردهای سازمان انتقال خون عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف خون و نظارت بر اتلاف خون در مراکز، گفت: سازمان انتقال خون هم اکنون روش های استفاده از خون اتولوگ و جایگزین‌های حجیم کننده خون را نیز آموزش می دهد.

دکتر علی اکبر پورفتح الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون نیز در این اجلاس گفت: طی سال های اخیر نیاز کشورهای دنیا به خون کامل به دلیل اهمیت فرآورده های خون و اهدای مستقیم مشتقات پلاسما به روش فرزیس، کاهش یافته است؛ هم اکنون با کاهش خون کامل، مصرف فرآورده های مشتق از پلاسما و IVIG در مصارف انسانی رو به افزایش است.

وی به تولید 400 هزار لیتر پلاسما اشاره کرد و گفت: این میزان تولید باید برای تامین نیاز کشور دو برابر شود.

وی ادامه داد: طبق دستور العمل جدید سازمان جهانی بهداشت، هر منطقه جغرافیایی باید برای پیشگیری از شیوع بیماری ها، از داروهای پلاسمایی مورد نیاز همان منطقه استفاده کند.

پورفتح الله ادامه داد: در آینده نزدیک برای درمان بیماری‌های مربوط به خون‌های کمیاب، گلبول قرمز نیز به روش فرزیس دریافت خواهد شد. سازمان انتقال خون متعهد شده است تا سال 1400، 200 هزار لیتر پلاسما به این روش تولید کند.

وی با اشاره به بازیافت 50 درصدی پلاسمای خون های اهدایی گفت: تولید پلاسمای ایران باید به سوی تولید خمیر پلاسمایی برود زیرا این کار ارزش افزوده بیشتری دارد و دستیابی به صنعت پلاسما در ایران را ساده تر می کند.

گزارش:فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا