خانم ها بیشتر از آقایان درگیر مد و مدگرایی می شوند

پدیده مد و مدگرایی همواره باعث تغییر سلیقه عمومی جامعه شده است. تا آنجا که امروزه چاق و سفید بودن نه تنها به معنای متمول بودن افراد نیست بلکه کاملا برعکس نشاندهنده دوربودن از طبیعت و آفتاب، ورزش نکردن، پرخوری و بدغذایی است.

صرفنظر از اینکه مد و مدگرایی مولد مدرنیسم است، برخی از جامعه شناسان نیز معتقدند مد، مدسازی و مدگرایی ریشه در نابرابری‌های اجتماعی دارد. اگر از منظر جامعه شناختی نیز به این پدیده نگاه کنیم، مد در حقیقت نوعی تقلید ناشی از رقابت است نه تقلید ناشی از پسند وستایش.

ضمن اینکه، علاوه بر زیر ساخت های تاریخی و اجتماعی، مدگرایی در میان افراد از یک سری اصول و سازه های روان شناسانه نیز تبعیت می کنند و با انگیزه ها و نیازهای متعددی در ارتباط است.

دكتر بهروز بیرشک عضو هیات مدیره انجمن روانشناسی ایران، در گفتگو با سیناپرس تنوع طلبی و نوگرایی را از ویژگی های بارز جنس مونث دانست و گفت: این نیاز، زمانی که نمود بیرونی به خود می گیرد و در رفتار افراد منعکس می شود، به صورت مدگرایی ظاهر می شود.

وی افزود: ضمن اینکه در علم روانشناسی فرآیندی ناهشیار وجود دارد که فرد، طی آن، ویژگی ها، نگرش ها و الگوهای رفتاری فرد دیگری را برای خود سرمشق قرار می دهد و با تقلید از نگرش ها و ویژگی رفتاری وی احساس می کند که مقداری از قدرت و کفایت او را نیز به دست آورده است.

به طورکلی تنوع لباس و آرایش ظاهری در بانوان نسبت به آقایان بسیار بیشتر بوده و به همین دلیل است که می بینیم خانم ها بیشتر از آقایان درگیر مد و مدگرایی می شوند

این روانپزشک تصریح کرد: با توجه به اینکه اغلب زنان روحیه لطیف تر و شکننده تری دارند و همین روحیه و احساس ناامنی ناشی از آن باعث می شود که زنان در مسیر خود به راه حل هایی متوسل شوند که این راه حل ها از طریق همانند سازی با شخصیت هایی است که الگوی آنها قرار می گیرند.

وی افزود: به دلیل گسترش فضای مجازی افراد بیشتر در معرض فیلم ها، کلیپ ها و… قرار می گیرند که این شخصیت ها می توانند شخصیت های معروف گذشته، هنر پیشه های سینما، نوازندگان و آوازخوانان، و یا گروه های مختلفی باشند که فرد خود را از نظر ظاهری شبیه آنها می کند.

بیرشک با اشاره به اینکه حس زیبا به نظر آمدن در زمره شخصیت اغلب افراد است، خاطرنشان کرد: افرادی هستند که با تعویض و تغییر هر روزه‏ لباس و آرایش خود، درصدد جلب توجه دیگران برمی آیند، ضمن اینکه مدگرایی در حد معقول و منطقی می تواند در روحیه افراد تاثیرات مثبتی بر جای بگذارد.

این روانپزشک تصریح کرد: البته باید توجه داشته باشیم که نمی توان همه افراد را در یک الگوی خاص قرار داده و از همه توقع داشت که طبق آن رفتار کنند. چراکه، هرکسی بر اساس ذهنیت، معیارها، سبک زندگی و ویژگی های شخصیتی خود رفتار می کند.

وی با اشاره به این نکته که علاوه بر تمامی اینها رقابت و چشم و همچشمی با دیگران از دیگر عوامل پیروی از مد در بین افراد و به ویژه خانم ها محسوب می شود، افزود: این انگیزه، در همه‏ افراد وجود دارد و به گونه های مختلف بروز می کند. به گونه ای که طبقه مرفه اغلب به دلیل داشتن منابع مالی و امكانات بیشتر می‌توانند با صرف هزینه هایی که مقرون به صرفه نیست، از مدهای جدید استفاده كنند و طبقه متوسط و پایین تر جامعه نیز با تقلید یا همچشمی و با صرف هزینه های گزاف سعی در هماهنگ کردن خود با آنها دارد.

بیرشک با اشاره به اینکه به طورکلی تنوع لباس و آرایش ظاهری در بانوان نسبت به آقایان بسیار بیشتر بوده و به همین دلیل است که می بینیم خانم ها بیشتر از آقایان درگیر مد و مدگرایی می شوند، گفت: هرچیزی که جنبه افراط به خود گرفته و خارج از عرف جامعه قرار بگیرد مضر بوده و صدمات مادی و معنوی فراوانی به فرد می زند.

وی افزود: اما به جای برخوردهای سلبی با چنین پدیده هایی نیز باید آسیب شناسی شود که چرا چنین رفتاری از فردی سر می زند. به عنوان مثال چرا یک زن بنا به هر دلیلی خود را در معرض آسیب ها و چالش ها قرار داده و ظاهری نه چندان خوشایند برای خود درست می کند. آیا دلیل این اقدامات صرفا برای بهتر به نظر رسیدن است یا طغیانی است در برابر فشارها و مشکلات روانی که فرد با آنها دست به گریبان است.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا