سهم دریاها از بکارگیری فناوری‌های نوین اندک است

دکتر پروین فرشچی،معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریا و اقیانوس شناسی که امروز ظهر در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزارشد، گفت: ایران یک کشور دریا محور است. متاسفانه ما غفلت زیادی نسبت به این امر داشته ایم و به تازگی پی به اهمیت آن برده ایم.

وی افزود: اقتصاد دریایی ما باید نسبت به گذشته شکوفاتر شود و مردم نیز از این موهبت بیش از گذشته بهره مند شوند. ما برای رسیدن به جایگاه بهتر و توسعه دریایی پایدار نیازمند بکارگیری تمام  اندوخته ها و داشته های علمی و فناوری داریم.

وی تصریح کرد: امروزه استفاده از فناوری های پیشرفته در تمام صنایع رو به گسترش است اما متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم  به خوبی این فناوری‌ها را  در صنایع علوم و فنون دریایی بکار ببریم؛ ما همچنین هم اکنون نتوانسته ایم در زمینه گسترش و بهره برداری بهتر از مواد غذایی دریایی به طور شایسته اقدام کنیم.

وی اظهار کرد: امروزه بسیاری از منابع زنده و غیر زنده اعماق دریاهای خلیج فارس، عمان و خزر شناسایی نشده اند و ما هم اکنون شناخت کاملی از محیط زیست دریایی مان نداریم؛ آمارو ارقام های ضد و نقیض گونه های مختلف دریایی حاکی از این مساله است.

وی رمز موفقیت کشورهای پیشرو در حوزه دریایی را مربوط به 2 عامل دانست و در این خصوص گفت: امروزه اغلب کشورهای موفق در مناطق  دریایی به دو مساله فرا بخشی و هم افزایی بین نهادهای دولتی و مردمی و ایجاد تعامل با کشورهای همجوار اهمیت ویژه ای قائل شده اند؛ در حال حاضر تنها معدودی از کشورها در این زمینه موفق بوده اند.

فرشچی، حجم انبوه زباله ها در کنار ساحل و آب ها را یکی از مهمترین و عظیم ترین مشکلات استان های ساحلی عنوان کرد و گفت:هم اکنون پلاستیک ‌ها سهم عظیمی در تولید این زباله‌های ساحلی دارند؛ پلاستیک‌هایی که تجزیه آنها نیازمند به گذشت مدت مدیدی است.

وی بیان کرد: اگر ما دوستدار این مرز و بوم مان هستیم باید از همین امروز نسبت به ریختن زباله ها تجدید نظر کنیم ومتعهد شویم به مدت یک سال برای حفظ محیط زیست دریاهایمان از پلاستیک استفاده نکنیم.  

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا