پاکسازی اقیانوس‌ها به کمک ابزاری متفاوت

زباله‌های پلاستیکی موجود در آب اقیانوس‌ها یکی از معضلات جدی به شمار می‌روند؛ سالانه 8.8 میلیون تن زباله پلاستیکی وارد اقیانوس‌های جهان می‌شوند که حیات موجودات بزرگ و کوچک دریایی را بشدت تهدید می‌کنند.

بر اساس یک مطالعه جدید، میزان زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌های جهان تا سال 2020 بیش از 10 برابر خواهد شد.

طرح مخترع جوان هلندی، بویان اسلت، برای پاکسازی اقیانوس از زباله‌های پلاستیکی سال 2013 ارائه شد. این طرح شامل یک پلت‌فرم شناور روی آب به شکل فلش است که شعاع زیادی از منطقه مورد نظر را پوشش داده و در نقش یک قیف غول‌پیکر عمل می‌کند.

بر خلاف سایر سیستم‌های شناور در سطح اقیانوس، سیستمOcean Cleanup Array  بر روی آب و در نزدیکی ساحل بوسیله لنگر مستقر می‌شود. زباله‌های پلاستیکی شناور روی آب در اطراف این پلت‌فرم اسیر می‌شوند؛ در این نقطه زباله‌ها از پلانکتون‌ها جدا شده و برای بازیافت باقی می‌مانند.

محققان کارآیی این سیستم را مورد ارزیابی قرار داده و دریافته‌اند، امکان پاکسازی نیمی از اقیانوس آرام طی 10 سال با آن وجود دارد.

سیستمOcean Cleanup Array  وارد فاز توسعه شده و قرار است در سه ماهه دوم سال 2016 در آب‌های بین ژاپن و کره جنوبی مستقر شود. یک آرایه پاکسازی 2000 متری در نزدیکی جزیره تسوشیما، طی مدت دو سال اقدام به جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی خواهد کرد.

محققان قصد دارند امکان استفاده از زباله‌های پلاستیکی جمع‌آوری شده توسط این سیستم را بعنوان منبع انرژی جایگزین مورد بررسی قرار دهند.

درصورت عملکرد مناسب این سیستم، از یک آرایه 1000 کیلومتری برای پاکسازی بخش زیادی از اقیانوس آرام در مدت 5 سال استفاده خواهد شد.

 

منبع

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا