صنعت گردشگری سلامت ایران باید تقویت شود

او جراح و متخصص چشم فلوشیپ ویتره ورتین فارغ‌ التحصیل سال ۱۳۶۵ از دانشگاه شهید بهشتی، استاد پایه ۴۱ و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی و دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور است.

ریيس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به مدت 12 سال، موسس اولین قطب علمی چشم پزشکی کشور؛ رییس قطب علمی چشم پزشکی، مدير گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان( به مدت 12 سال)، ریيس بيمارستان امام‌خمينی زابل، ریيس شبکه بهداری و بهزيستی زابل، سرپرست سازمان منطقه‌ای بهداشت درمان استان سيستان و بلوچستان، سرپرست پايگاه انتقال خون استان سيستان و بلوچستان و بنيان‌گذار تخصص چشم و فلوشيپ ويتره و رتين در زاهدان از جمله سوابق علمی و اجرایی اوست.

اخذ نشان خدمت جمهوری اسلامي ايران توسط ریيس جمهور وقت (1375)، عضو برگزیده چشم پزشکان برجسته کشور( سال ۱۳۸۲)، اخذ لوح تقدير رياست جمهوری به مناسبت 30 سال خدمت در حوزه سلامت (1387) و اخذ جايزه ابن‌سينا از دانشگاه علوم پزشکی تهران (1388) نیز از دیگر دستاوردهای علمی او طی سالیان خدمت به جمهوری اسلامی ایران است.

چه عاملی باعث شد که رشته پزشکی و تخصص چشم پزشکی را انتخاب کنید؟

بینایی بسیار مساله مهمی است. انسان ها تا زمانی که دید دارند شاید خیلی قدر این نعمت را ندانند اما کسانی که مشکل بینایی پیدا می‌کنند پس از آن در می یابند که چه نعمت بزرگی را متاسفانه از دست داده اند. پس از انقلاب در استان محروم سیستان و بلوچستان مخصوصا در جنوب این استان بیماری های چشمی مانند تراخم و نابینایی زیاد دیده می شد. از این جهت من احساس کردم باید وارد این رشته بشوم تا خدمتی به مردم این ناحیه انجام دهم. هرچند ورود به این رشته به سادگی مقدور نبود و داوطلب هم زیاد داشت اما من تصمیم گرفتم به این رشته ورود پیدا کنم.

در حال حاضر رتبه و جایگاه علمی ایران را نسبت به کشورهای پیشرو در رشته پزشکی و چشم پزشکی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایران در رشته پزشکی از جمله کشورهایی است که حرفی برای گفتن در سطح دنیا دارد. خوشبختانه اکنون ما هیچ کمبودی در رشته چشم پزشکی در زمینه کارهای تخصصی و تشخیصی نداریم اما در زمینه تحقیقات مانند بقیه جاها به خاطر منابع مالی یک مقدار با کمبود مواجه ایم. شاید اگر ما در این زمینه منابع مالی خوبی تزریق می کردیم با این مشکل مواجه نمی شدیم. از سوی دیگر هم اکنون ایران دارای نخبگان، دانشمندان جوان و جوانان تحصیلکرده خیلی خوبی در زمینه چشم پزشکی دارد که هنگام شرکت در کنگره های جهانی مورد استقبال کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار می گیرند. خدا را شکر اکنون از نظر تشخیص و درمان نیز هیچ مشکلی در زمینه چشم پزشکی و در بسیاری از رشته های علوم پزشکی نداریم. من به یاد دارم اوایل انقلاب و پیش از انقلاب، بسیاری از بیماران برای دریافت خدمات اولیه پزشکی و درمانی مجبور بودند به خارج از کشور اعزام بشوند. من الان می توانم به جرات بگویم هیچ بیماری از نظر ما برای دریافت خدمات پزشکی و درمانی احتیاجی برای رفتن به خارج از کشور ندارند زیرا تمام این خدمات در ایران دسترس بوده و قابل انجام است.

اعمال تحریم های اقتصادی چه تاثیری در تامین تجهیزات و داروهای پزشکی دارند؟ این تحریم ها چقدر در ارایه خدمات پزشکی مشکل ساز بوده اند؟

با وجود اینکه آمریکا ادعا می کند در حوزه بهداشت و تجهیزات پزشکی ایران تحریم نیست اما این مساله واقعیت ندارد و ما تحریم هستیم زیرا به گفته آنها برخی از این تجهیزات مصارف دوگانه دارد به همین دلیل به راحتی در اختیار کشور ایران قرار نمی گیرد یا با قیمت بسیار بالا در اختیار ایران قرار می گیرد. قطعا اگر این تحریم ها ادامه پیدا کند، ما برای خرید تجهیزات پزشکی با ارز ده یا دوازده هزار تومانی دچار مشکل خواهیم شد. شاید حتی با تعرفه های دولتی حوزه پزشکی نیز واردات این تجهیزات مقرون به صرفه نباشد.

در زمینه تامین داروها نیز دچار مشکل هستیم؟

خوشبختانه ایران در تولید داروهای هایتک بسیار خوب کار کرده است. از نظر عددی 97 درصد داروهای ما تولید داخل و سه درصد داروها وارداتی هستند. تقریبا 70 درصد ارزی که اکنون برای دارو تخصیص داده می شود،  برای 3 درصد داروهای وارداتی و حدود 30 درصد ارز نیز به داروهای تولید داخل اختصاص پیدا می کند. این 3 درصد داروها مربوط به داروهای هایتک سرطانی یا بیماری های نادر است که ما مجبوریم از خارج از کشور تامین کنیم.

با تمام این مشکل ها آینده رشته چشم پزشکی را در ایران چگونه ترسیم می کنید؟

قطعا آینده تمام رشته های پزشکی در ایران روشن است. شک نکنید ایران جزو کشورهای پیشرو در حوزه پزشکی در دنیا است. تعداد مقالاتی که اکنون در ISI در دنیا منتشر می شود نشان دهنده پیشرفت ایران در حوزه پزشکی کشور است. شاید 30 درصد مقالات ISI جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت و درمان و 70 درصد دیگر در رابطه با وزارتخانه‌های علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد و پیام نور و … است یعنی مقالات پزشکی درصد بالایی به خود اختصاص داده است.

با وجود تمام این پیشرفت ها پس چرا در زمینه توریسم درمانی مشکل داریم و نتوانسته ایم در این زمینه موفق عمل کنیم؟

اکنون تنها برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و مخصوصا کشور عراق برای ارایه خدمات پزشکی به ایران عازم می‌شوند. مشکل اصلی که نتوانسته ایم در این زمینه موفق باشیم به عملکرد وزارت امور خارجه و میراث گردشگری در خارج از کشور بر می گردد. اگر ما تبلیغات خوبی در این زمینه داشته باشیم و مراکز و امکانات ما به خوبی معرفی بشوند می توانیم در این زمینه به موفقیت دست یابیم. هرچند اکنون ظاهر مراکز دولتی ایران مورد پسند توریست های کشورهای خارجی نیست زیرا آنها به ظاهر خیلی اهمیت می دهند اما بیمارستان های فوق تخصصی چشم پزشکی خیلی خوبی و درجه یک در ایران داریم. اگر این مراکز توسط سفارتخانه های ما در خارج از کشور مثلا کشورهای دور و اطراف مان به خوبی معرفی بشوند قطعا ما می توانیم تعداد زیادی توریست در این زمینه جذب کنیم. هرچند گفته می شود هزینه های درمانی ایران بسیار زیاد است اما این هزینه ها اصلا قابل مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی نیست. به طوری که اکنون بسیاری از ایرانیان مقیم اروپا و آمریکا اغلب در تابستان ها برای دریافت خدمات پزشکی و درمانی به ایران مراجعه می کنند.

گفت و گو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا