در دنیای امروز موضوع اقتصاد و مدیریت استعداد مطرح است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دانشگاه تربیت مدرس امروز و فردا 8 و 9 اسفندماه میزبان برگزاری' چهارمین همایش مدیریت استعداد' است.صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (بنیاد ملی علم ایران INSF)، این همایش را حول محورهای مدیریت استعداد و اقتصاد، مدیریت استعداد و روان شناسی، مدیریت استعداد در جامعه و مدیریت استعداد و فناوری برگزار می کند.

همایشی که قرار است در آن مباحثی همچون شناسایی استعدادهای بالقوه و بالفعل، روش‌های نوین استعدادیابی و استعدادپروری و نقش فناوری اطلاعات در برنامه ریزی و مدیریت استعدادها به مخاطبین همایش شامل خانواده ها، مربیان مهد کودک، معلمان، تولیدکنندگان اسباب بازی و اصحاب رسانه و مدیران آموزش داده شود.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران امروز چهارشنه در آئین افتتاحیه این همایش در سخنانی با بیان اینکه، همزمان با این همایش یک نشست نیز در شهر دزفول برای دانشگاه جندی شاپور برگزار می شود افزود: چراکه سازمان یونسکو تاییده کرده است که قدیمی ترین دانشگاه دنیا دانشگاه جندی شاپور بوده است.
دکتر نصرت اله ضرغام افزود:هنگامی که دانشگاه جندی شاپور در 1750 سال قبل به کمک ایرانیان، رومیان، یونانیان و هندی ها دایر شد، در واقع به سبک و سیاق امروز کار آموزش و تحقیقات برای دانشجو آغاز شد و به عبارتی دیگر همکاری علمی بین دانشمندان کشورهای مختلف ایجاد شد که ما این را ارج می نهیم و معتقدیم که همچنان این همکاری باید ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد:خوشبختانه امروزه موضوع دیپلماسی علمی مطرح است که این همکاری ها هرچه بیشتر گسترش یابد و از ثمرات علم و فناوری همه جهانیان بتوانند بهره مند شوند و ما امروز بسیار خرسندیم که چهارمین همایش مدیریت استعداد را آغاز می کنیم.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه، به طور حتم مخاطبین و موضوعات این نشست قدری متفاوت است،افزود: مخاطبین قبلی ما مادران، مربیان مهدکودک ها، معلولین و تولیدکنندگان اسباب بازی و اساتید ادبیات کودک و اساتید روانشناسی، جامعه شناسی و علوم تربیتی بودند که در نشست چهارم باید نتایج در اختیار سیاست گذاران بخش های کلان و راهبردی قرار گیرد.
وی با تاکید براینکه، در دنیای امروز موضوع اقتصاد و مدیریت استعداد مطرح است گفت: در دنیای کنونی اساس رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی و توسعه و حتی جهان پایدار بر مبنای تولیدات فکری و استفاده از ظرفیت های ذهنی است.
ضرغام اظهارکرد:هنگامی که بنیاد ملی آمریکا در سال 1950 پایه گذاری شد، چشم انداز آن سه کلمه اکتشاف، آموزش و نوآوری بوده است.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در ادامه با تاکید براینکه، سهم نوآوری در اقتصاد امروز دنیا 21 هزار میلیارد دلار است افزود: این اقتصاد یعنی استفاده از ظرفیت های ذهنی که اگر ما در خصوص استفاده از این توان و ظرفیت های ذهنی درست برنامه ریزی کنیم نقش آن را در اقتصاد کشور مشاهده خواهیم کرد.
وی همچنین گفت: امروزه ارزش اقتصادی تولیدات فکری قابل قیاس با ارزش اقتصادی منابع طبیعی مانند نفت، گاز و معادن نیست و از ارزش به مراتب بالاتری برخوردار است و کشورهایی که به این نکته توجه ویژه ای داشتند به پیشتازی درعلم، رشد اقتصادی، رفاه اجتماعی و در ادامه به قدرت دست یافته اند.
ضرغام در ادامه اظهارکرد:زمانی گفته می شد که هوش بر اساس آی کی یو سنجیده می شد اما در حال حاضر دانشمندان معتقدند که 8 نوع هوش و 10 نوع استعداد وجود دارد.
وی افزود:همانطور که بیماری های مغز و اعصاب هنوز در دنیا به طور کامل شناخته نشده است به نظر می رسد شناسایی ظرفیت های ذهنی بصورت کامل به منظور استفاده، نیاز به مطالعه و بررسی های بیشتر دارد.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران همچنین بیان کرد:استفاده صحیح از ظرفیت های ذهنی و پرورش استعدادها نیازمند بررسی عوامل و فاکتورهای مختلفی همچون سلامت جسم، سلامت روان و ابعاد عاطفی افراد است.
وی گفت: ما معتقدیم هر کسی در این دنیای بزرگ به دنیا پای می گذارد بدون توجه به اینکه کجا به دنیا آمده است می تواند در دنیا اثر گذار باشد.البته در خصوص محل تولد فرد در یک کشور خاص ممکن است برخی مسائل مهم از جمله مقدمات، امکانات و سیاست های آن کشور برای استفاده از این ظرفیت ها مطرح باشد.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با اشاره به ایجاد یک کارگروهی پژوهشی تحت عنوان کودک و آینده در بنیاد ملی علم ایران گفت: در این کارگروه آینده کودک، اینده جامعه و آینده جهان پرداخته می شود.
ضرغام افزود: در این کارگروه استاتیدی از حوزه های مختلف همچون استاد ادبیات کودک، موسیقی، فلسفه کودک، اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی و مدیریت عضو هستند تا از ظرفیت های خدادادی بتوانند برای رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی و ابعاد معرفتی استفاده کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا